Det börjar närma sig slutet för mitt förstärkarbygge så jag undrar lite över jordning. Det är Ucd180 moduler med balanserade ingångar och XLR kontaker på utsidan.
Som jag ser det har jag fyra olika jordar: 1. Nätjorden som kommer ifrån nätsladden 2. Chassijorden som omsluter elektroniken i form av låda. 3. Signaljorden som kommer in på XLR kontakten på pinne 3. 4. Kraftjorden som plockas ifrån 0V på kondensatorbanken.
I dagsläget har jag anslutit Nätjorden till Chassijorden. På Ucd180 modulerna finns en 'signaljord' dit jag har anslutit Signaljorden ifrån XLR kontakten. Det går även en kraftig kabel ifrån Kraftjorden till en ingång för 0V på UcD modulen.
Nu undrar jag, ska Signaljorden ansutas till chassijorden och ska Kraftjorden anslutas till någon av dessa?
Förvirrat? Fråga gärna efter klargöranden.
--- Mikael R
Nu undrar jag, Ska Krafjorden anslutas Jag har fyra olika jordningar.
Hellre ett välljudande skatbo än en förgylld tegelsten.
Nätjord, och XLR-jord skall enligt mig kopplas till chassiet. Likaså skall 0V på kondensatorbanken kopplas till chassiet. Därefter kopplar du också 0V ifrån kondensatorbanken till Ucd-modulen.
En förutsättning för att detta skall fungera är dock att du har ett bra chassie med god kontakt mellan alla plåtar.
På detta vis har du undvikit jordloopar inuti chassiet vilket alltid fungerar för mig.
Att det finns en signaljord på Ucd är nog helt enkelt för att man skall kunna använda den i applikationer där man ej har tillgång till ett chassie.