undrar över kvaliten på dom remastrade pink floyd plattorna ifrån 1994 om man jämför med orginalen på vinyl.. har köpt mig a saurceful of secrets och tycker den låter ordentligt gröttig och otrevlig att lyssnapå.. låtarna ifrån den skivan på echoes samlingen låter ju inte alls lika! vilken låter mest orginaltrogen ??
inte det lättaste att hitta tidiga floyd på vinyl som cd får ju duga!
The Wall och wish you were here låter klart bra på cd tycker jag, särskilt The Wall. Dynamikomfånget på dessa remastrade utgåvor från 1992 och 1994 är klart mycket större än på de flesta av dagens pop/rock utgivningar, ljudbilden är stor och instrumenten har en naturtrogen klang, jag är klart nöjd med dessa utgåvors ljudkvalitet (fast allra mest dess musikaliska kvalitet), men det är möjligt att det finns ännu bättre utgåvor, jag vet inte.
Dark side of the moon på SACD är väl så bra man någonsin kan förvänta sig från skivor inspelade 72-73. Har haft den på "orginal"- första eller andra pressning (vinyl) men aldrig jämnfört dem då jag (dumdumdumdumdum) sålde den för en sketna 150 kr. Den var endast spelad någon gång av mig och aldrig tidigare.
Vet någon vilken inspelning av The Wall som anses vara bäst på CD? Det ska finnas Gold (tror jag det var) men de går på upp emot 5000:- enligt någon här på forumet. Jag vill helst hålla mig inom rimliga priser.
jag tycker oxå dark side & wall låter helt ok även piper at the gates of dawn låter schysst det är a saucreful of secrets jag funderar över då det är sån skillnad mot echoes samlingen...
Flere av de gamle utgivelsene fra Pink Floyd har forbløffende bra lydkvalitet, ta f.eks. The Final Cut og The Wall.
Har ennå til gode å sammenligne Pink Floyds originalutgivelser med de senere Remastered-utgavene, men jeg stiller meg likevel noe undrende til alle Remastered versjonene av gamle innspillinger; det ligger klare begrensninger i opptaket som ble gjort opprinnelig. Det er grenser for hva man kan reparere ved hjelp av nyere digitalteknikk. Dette er kanskje mer en måte å selge gamle innspillinger om igjen på?