HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Blecket mellan högtalaringångarna.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/09/17 :  00:51:00  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Jag vill ha ut det bästa ur min anläggning och då finns det inga hinder för att testa allt som jag tror kan påverka.
Det kostar lite ansträngning att få ut max av anläggningen och det kommer att kosta ännu mer ansträngning framöver när jag får tid över.
Det är ju detta som är så kul med denna hobby och att sedan få sitta i lugn och ro och njuta av lönen för mödan är en ännu trevligare bit.
Jag har hållit på med denna hobby nästan utan avbrott sedan slutet av 60talet och lite känsla för vad man håller på med har jag också lyckats att få under alla dessa år.
Strömmatning med olika typer av säkringar tex. är sådant som jag labbat med och kommit underfund med att automatsäkringar är att föredra framför smältsäkringar.
Olika typ av rumsdämpning är något annat som inte behöver kosta så mycket men kan ta lite tid i anspråk.
Om man inte som jag river upp väggar och golv för att förbättra utan att rummet ser ut som en ljudstudio. Då kostar det en slant, men i förhållande till anläggningen inte så mycket.
Hur och på vad apparaterna är uppställda är ytterligare en sak som påverkar ljudet och som man kan labba med.
Om man har lagt ut mycket slantar på anläggningen så vore det idiotiskt att inte testa åtminstone sådant som detta med jumpers istället för bleck. Det är både enkelt och billigt att prova.
Allt eftersom anläggningen har blivit bättre och mer påkostad så har kraven på att maximera allt växt då en bättre anläggning är känsligare och mer avslöjande för allt. Jag har varit hemma hos folk som har mycket dyra anläggningar men som inte har låtit speciellt trevligt då dom bara i stort sett har slängt in anläggningen och inte har brytt sig om resten. Dom kunde fått bättre ljud med betydligt enklare grejer som inte är så känsliga eller rättare sagt inte så avslöjande.
Jag använder inte singelwirekabel nuförtiden i min anläggning, men jag testar singelwirekablar då jag tillverkar och säljer sådan.
Då använder jag jumpers med ledare av samma typ som i kabeln.
No.1 och No.2 använder jag 3 mm2 och i No.3 2 mm2 alltså samma typ och area som kabeln är byggda av.
Det finns en del annat också som man bör testa ut och det är bla. högtalarplacering och vinkling.

Jag har också testat mycket mer prylar som inte har förbättrat ljudet eller har försämrat det, men som det verkar har fungerat på andra håll. Så man bör prova med sin egen anläggning i sitt eget rum.
Mina Sonusar fick jag placera om lite efter bytet till jumpers.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/

Edited by - Jorma on 2004/09/17 08:36:09
Go to Top of Page

CC
Member

3984 Posts

Posted - 2004/09/17 :  00:55:46  Show Profile Send CC a Private Message
Eh? Sorry... Ville inte att det skulle låta som att jag nervärderar någons åsikter eller lysningsintryck
Men jag vill ändå ifrågasätta åsikter som grundat sig på teorier och som inte ids testas..? Vissa saker ÄR trots allt väldigt lätt att förvisa sig om... Inte är det att förflytta några berg inte

Men jag håller med om att det finns viktigare saker här i världen! Som min brist på sömn Natti

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2004/09/17 :  09:02:31  Show Profile Send Conan a Private Message
Snoddas, som vanligt finns det två diametralt motsatta åsikter i frågan om kablars hörbara påverkan på ljudet.

De som hör skillnad säger:

-Jag har provat och hör skillnad på ljudet!
-Jag litar på min hörsel och det spelar därför ingen som helst roll om det finns en rimlig förklaring eller inte!

De som hävdar att det inte är (eller ens kan vara) skillnad säger:

-Det finns inte en möjlighet att den minimala påverkan som i ditt fall högtalarbleck skulle kunna innebära på signalen kan vara hörbar! Störnivåerna ligger långt, långt under hörseltröskeln.
-Skulle någon höra skillnad är det med allra största sannolikhet att härröra från placeboliknande fenomen (förväntningar på utfallet, yttre påverkan eller ren inbillning).

Man får helt enkelt försöka bilda sig en egen uppfattning om vad man ska lita på. Att lyssna själv är självklart alltid en bra förutsättning, men tänk på att kabelskeptikerna har några väldigt bra argument för sin sak IMHO. Så ordna gärna ett enklare blindtest t.ex. med en kamrat innan du bestämmer dig om det är skillnad mellan jumpers och högtalarbleck. Sedan kan du ju skriva ett par rader om testet här på forumet.

So place your bets, gentlemen!

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/09/17 :  09:17:16  Show Profile Send Rydberg a Private Message
quote:
Att det enbart skulle vara litz eller enkardelig ledare som duger till audiokablar är helt fel.

Jorma> Hur ställer du dig till tvärimpedansmodulation/distortion som man får med normala flerkardeliga kablar? (Alltså inte litz)

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2004/09/17 :  09:36:34  Show Profile Send Calle G a Private Message
Jag vill på intet sätt nedvärdera Jorma mfl, det jag är lite nyfiken på är om det bara är de synliga komponenterna som anses påverka ljudet? Har man köpt ett par dyra högtalare med medföljande kopparellervadetnuärbleck, varför skulle högtalartillverkaren avsiktligt leverera en produkt som inte håller måttet? Lägga säg 50000kr på en högtalare där det blir en märkbar förbättring genom att sätta dit en 1000kr-kabel verkar märkligt, om inte annat ur högtalartillverkarens perspektiv.

Men OK, antag att det är så. Då måste man i så fall även öppna högtalaren och byta internt kablage. Hur är det med slutsteget? Nog finns det kablar fram till högtalarposterna? Försteget? CD'n? Gör ni det med eller är det principen "syns inte, finns inte" som gäller? ;)

Själv vet jag att jag inte kommer att höra någon skillnad eftersom jag ännu så länge har sunkkablar fram till högtalaren. :) Det betyder förvisso inte att det inte finns andra som kan höra skillnad. Hör man skillnad, fine. Men vilka delar anses onödiga att ersätta?
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2004/09/17 :  09:50:45  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Calle, finns det någonting som inte går att förbättra? Tillverkaren kanske till och med förespråkar biwiring och skickar bara med ett bleck för att vara snälla?

Allt som syns är lätt att byta. Allt inuti (skulle jag tro) kräver mer kunskap. Jag vet ju inte hur konstruktören har tänkt, och är hopplös på att läsa ritningar. Ombyggen inuti är säkert värda att göra, men då utvecklar man ju helt plötsligt en ny produkt. Det finns de som sysslar med sådant också. Men jag skulle inte våga mig på det, av rädsla för att förstöra.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2004/09/17 :  10:45:56  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Med Kabeljumprar låter det bättre;

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++

http://www.creative-audio.se

Edited by - Creative Audio on 2004/09/17 10:46:54
Go to Top of Page

Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts

Posted - 2004/09/17 :  10:48:42  Show Profile Send Ledzepp a Private Message
quote:
Joo, men då sitter man ju med andra problem..

Hi hi humor!!!

Dont look back. Something might be gaining on you...
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2004/09/17 :  10:59:47  Show Profile Send Sanoj a Private Message

// Jonas

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2004/09/17 :  11:17:50  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message

Jonas

Mycket bra inlägg Jorma. Har själv ungefär samma erfarenheter som du även om jag har ca 10år mindre på min hifi-meritlista

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/09/17 :  11:23:42  Show Profile Send marbrink a Private Message
Wolfgang: Har gjort jumpers som liknar dina väldigt mycket som det också sitter WBT kontakter på. Har du krimpat ledaren på dina jumpers?
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/09/17 :  12:09:25  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
Jorma> Hur ställer du dig till tvärimpedansmodulation/distortion som man får med normala flerkardeliga kablar? (Alltså inte litz)

Jag använder en mycket fintrådig mångledare och har inga problem med den. Men det är heller ingen normal flerkardelig ledare som jag använder.
Du får väl ta dig hit som jag har sagt tidigare och lyssna på den sammanlagda distorsionen från mina kablar och Coltranehögtalarnas keramiska element och bilda dig en egen uppfattning om distorsionen som inte jag har några bekymmer med
Mina högtalarkablar i biwireutförande (test finns i senaste High Fidelity nr.6-2004) har totalt 1260 st 0.1 mm trådar i vardera kabeln, fördelat på 10 ledare. Ledararean är 1mm2.
Det finns större problem med enkardeliga ledare. Litz har också en del nackdelar som stor kontaktyta mot dielektrikumet.
Rörledare minskar man vissa nackdelar med, men problemet med ett rör som jag skulle vilja använda är att 0,1 mm godstjocklek är inte praktiskt användbart därför att den smäller av direkt efter ett par böjningar. Men om man bygger ett rör med tunna trådar så håller det och nackdelarna med tvärimpedansmodulationen eller elektronhopp är så små att dom inte ens i min högupplösta anläggning går att uppfatta.
Jag kan det inte iallafall.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/

Edited by - Jorma on 2004/09/17 12:17:53
Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2004/09/17 :  12:44:33  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
Snoddas,

jag rekommenderar att du tar hjälp av en kompis som byter "blint" mellan bleck och någon testkabel. Alltså så att du inte vet om vad som sitter där.

Om du kan identifera vad som sitter bakom högtalaren nio gånger av tio så är det förmodligen en skillnad. Annars är skillnaden förmodligen så liten att den är ohörbar.

Detsamma rekommenderar jag om/när du byter kabel.

Detta säger jag bara för att komplementera de öppna lyssningstester som du förmodligen tänker göra själv. Efter detta kan du utvärdera vad du tycker är värt pengarna.

Edited by - T.A. Edison on 2004/09/17 12:46:04
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/09/17 :  12:50:20  Show Profile Send marbrink a Private Message
Snoddas: Glöm inte att lyssna blint nästa gång du köper högtalare, cd-spelare eller förstärkare heller! Och inte minst om du byter rum! Någon kan nog bära dig mellan rummen...
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2004/09/17 :  12:59:38  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
marbrink; Ja jag "crimpar" med WBT´s förgyllda kopparhylsor, i mitt fall använder jag samma kabel som "internkablaget" i högtalaren.
//Wolfgang

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++

http://www.creative-audio.se

Edited by - Creative Audio on 2004/09/17 13:07:13
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2004/09/17 :  13:00:55  Show Profile Send marens a Private Message
Jorma:
quote:
...testa allt som jag tror kan påverka.
Samma här! Fast jag brukar testa sånt jag inte tror kan påverka också om det är så att det är speciellt intressant, fast det förstnämnda går i första hand.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/09/17 :  13:02:47  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Jorma> Ok, du har alltså strängt sagt till de elektroner som flyter i dina högtalarkablar att INTE hoppa mellan de olika kardelerna? I så fall har du inga problem med tvärimpedansmodulation (dock brukar ju elektroner vara tämligen svåra att dricera men du kanske har lyckats)

Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/09/17 :  13:14:45  Show Profile Send Larsho a Private Message
Är det något korståg mot Jorma

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

CC
Member

3984 Posts

Posted - 2004/09/17 :  13:30:14  Show Profile Send CC a Private Message
Kablars åsso vilka intressanta vägar denna diskusion leder! Alltid lika spännande med lite munhuggeri! = Mer civiliserat än att mötas ute på slagfältet med skarpslipat stål

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2004/09/17 :  13:38:48  Show Profile Send SpLiX a Private Message
Asså, det hela blir väl än roligare om vi går till nästa instans som "fungerar" på samma sätt. På många integrerade förstärkare finns ju samma "koppling" mellan för och effektsteg. Vill man bara använda för eller effektsteg tar man bort byglarna bak på steget. Dessa brukar inte heller "se ut" till att ha någon högre kvalité. Men om man köpt en förstärkare för 5-40k så utgår man ifrån att tillverkaren inte snålar på en sådan sak. Vet inte många tillverkare som skickar med "rca" brygg kablar för detta ändamål.. Eller vet ni någon som gör detta? Vill med detta säga att visst kan en "kabel snutt" iställer för ett bleck/bygel görs susen. Men tror mer på att de färgar ljudet åt ett håll som den positivt inställde lyssnaren vill ha.

Tillverkaren kanske till och med förespråkar biwiring och skickar bara med ett bleck för att vara snälla?
Vad jag vet så gör B&W detta, de förespråkar att deras högtalare skall köras med Bi-wiring. Om detta skulle resultera i att deras guldplätterade vad de nu är medföljande bleck skulle vara av kass kvalité vet jag ej..

Låter det?? BRA!

Edited by - SpLiX on 2004/09/17 13:47:12
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/09/17 :  13:41:09  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Larsho> Kan vi slippa dina spekulationer, tack!!

Go to Top of Page

Johnny_Fiasco
Member

284 Posts

Posted - 2004/09/17 :  13:44:27  Show Profile Send Johnny_Fiasco a Private Message
Jorma: "Har du lyssnat dig fram till detta Johnny_Fiasco eller går du på den teoretiska linjen att multi core skulle höras. "

Jag ställer mig starkt tveksam till att multi core vs solid core är hörbart, om allt annat är lika. Det är nog hörbart i extremfall, som i dom usla kablar med extremt många kardelar som jag hade förut (ju fler desto sämre, alltså).

"Silverövedragen koppar är inte ett dugg bättre."

Precis.

"Förtennad koppar funkar fint."

Det borde göra det. Förhoppningsvis funkar det bra, för jag tänkte prova att köpa hem kabel och prova med. Det blir en med ultralåg induktans och banankontakter för lab-bruk. En förtennad kabel bör fungera lite som en litz-kabel och man slipper TIM (som kanske ändå inte är hörbar :-) )och man får en smidigare kabel än solid core.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/09/17 :  13:45:07  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jo det har ganska ofta nämts att just på NAD ( har jag för mig ) så kan det göra riktigt stora skillnader att ta bort bygeln och ersätta den med en bättre kabelsnutt...

Sen kan det nog vara så att många högtalartillverkare som gör en biwirad högtalara helt enkelt föredrar och vill att den skall användas så, men måste skicka med NÅTT för att den helt enkelt skall fungera om kunden inte kör med en biwirad kabel... lite som en nödlösning...

/Martin
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/09/17 :  13:46:16  Show Profile Send Larsho a Private Message
Rydberg

vad har jag nu gjort

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

StudioSound
Member

50 Posts

Posted - 2004/09/17 :  13:52:05  Show Profile  Visit StudioSound's Homepage Send StudioSound a Private Message
Wolfgang -> Prøv at tilslutte kablet direkte til diskanten, samt undlad de bananer du bruger, dem har jeg ret dårlige erfaringer med.

Med venlig hilsen
Karsten
www.studiosound.dk
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000