HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Blecket mellan högtalaringångarna.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2004/09/19 :  01:41:12  Show Profile Send marens a Private Message
JAWEN: Visst är det långsökt (jag tror inte heller på det, vilket säkert framgår i tråden), men tror du att dina argument biter på någon som tycker sig höra skillnad (eller någon annan heller för den delen)? Knappast, tror inte ens att de naffsar lite försiktigt i tårna.

Alltså hellre mindre vettiga dialoger än totalt meningslösa.
Go to Top of Page

StudioSound
Member

50 Posts

Posted - 2004/09/19 :  02:39:52  Show Profile  Visit StudioSound's Homepage Send StudioSound a Private Message
Efter de erfaringer jeg har gjort med jumpere, bestiller jeg nu højttalere hjem bygget for single-wire. Der er jo også kontaktmodstand at tage højde for. Tja, der er mange faktorer der spiller ind når man vil presse den sidste ydelse ud af systemet.

Med venlig hilsen
Karsten
www.studiosound.dk
Go to Top of Page

Zvampen
Member

75 Posts

Posted - 2004/09/19 :  10:12:34  Show Profile Send Zvampen a Private Message
Aaaah, äntligen har jag tämjt min hårda diskant Körde innan biwirat med en Audioquest Type 4 som har 4 separata ledare. Tvinnade nu ihop dessa två och två och smyglödde lite så att de får bättre kontakt (borde få i alla fall). I med dessa i de övre kontakterna på högtalaren och sen 5 cm långa ihoptvinnade kabelsnuttar av samma kabel ner till de undre kontaktera. I med testskivan och på med Michael Jacksons Billie Jean där diskanten tidigare lät väldigt hård och nästan gjorde ont . Allt jag lyssnat på nu låter renare med finare upplösning

Kunde till och med höja diskantreglaget på förstärkaren som jag dragit ner en liten bit för att dämpa diskanten tidigare. Mycket nöjd med detta lilla tweak
De borde ju skriva i det i högtalarmanualerna att man ska koppla till diskanten först och sen ner till basen. Lätt att tro tvärt om, det trodde jag i alla fall.

- It's getting hot in here...
Go to Top of Page

sker
Member

488 Posts

Posted - 2004/09/19 :  11:19:22  Show Profile Send sker a Private Message
>marbrink
Du har PM

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27987
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/09/19 :  11:38:33  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
JAWEN: Om du tycker att denna dialog inte leder någonstans, så är det nog vettigt att du stannar utanför den.

Sektfasor ? från vilken sida ?

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2004/09/19 :  15:41:03  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Zvampen; kul att denna lilla tweak kan ge så mycket tillfresställenlse. På de högtalare jag hitintills köpt, har det antingen medföljt "bleck" eller billiga "jumprar". Jag tycker att jag upplevt ett bättre ljud med "Jumprar" av högre kvalité. Kommer även att sälja sådana på min hemsida i fortsättningen, de enklaste "bara" crimpade från ett par 100-lappar till hur dyrt som helst (beroende på högtalarkabeln man använder).

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++

http://www.creative-audio.se

Edited by - Creative Audio on 2004/09/19 15:43:19
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2004/09/19 :  23:00:01  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Ingen som provat att öppna högtalarna och löda sladdarna på terminalerna till bara ett par? Då slipper man ju jumpers helt.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2004/09/19 :  23:17:50  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Det brukar väl finnas en orsak till att man har BW anslutningar ?? Eller ??

++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++

Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/09/19 :  23:24:20  Show Profile Send marbrink a Private Message
OM man använder singlewire högtalarkabel finns ju ingen anledning till biwire anslutningar längre...
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2004/09/19 :  23:50:24  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Förstår inte riktigt logiken? Högtalartillverkaren måste ju haft en orsak till att "sätta på" kontakter för BW?

Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2004/09/19 :  23:55:03  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Förstår inte riktigt logiken? Högtalartillverkaren måste ju haft en orsak till att "sätta på" kontakter för BW?
Om man ser på det strikt logiskt, behöver den orsaken vara att man bör köra högtalarna biwire i alla lägen, eller kan det finnas andra orsaker? Kanske att målgruppen helt enkelt vill ha dubbla anslutningar, möjligheten att använda två förstärkare eller biwire osv. Möjligheten finns att man kanske tappar en stor del av kundbasen bara för att man inte vill sätta biwireanslutningar. Kan du se någon logik i det?
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/09/20 :  00:16:35  Show Profile Send marbrink a Private Message
Wolfgang: Nämn någon anledning till att ha BW terinaler om man kör SW-kabel och inte bi-ampar???

BW-terminaler har man där som marens säger pga att ge kunden möjlighet att biwira eller bi-ampa....
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000