Jag har en digital utgång från mitt ljudkort, skulle det blir någon skillnad i ljud (förbättring?) om man kopplar digitalout från ljudkortet (SB Audigy 2 Platinum) och digitalin på en HK-675?
Förbättring? försämring? är det överhuvudtaget möjligt?
Skillnad mot vaddå? Analoga utgångarna på SB:s kort är inte roliga. Kolla den här testen tex: http://www.tomshardware.com/consumer/20020115/index.html Jag tror att det skulle bli en stor förbättring om du kopplade kortet digitalt in till din förstärkare och använde D/A-omvandlarna i den.
Beror naturligtvis på hur välgjord digitalutgången är i förhållande till analogutgångarna på kortet. Det är nog bara att testa. En skillnad är att man kan förbättra en dålig digital signal med jittermumsare o.dyl. medan en analog signal aldrig kan förbättras.
Jag tror att det skulle bli en förbättring. Strömförsörjningen till de analoga delarna på ett ljudkort brukar inte vara den bästa om man inte går upp i pris en del. Jag vill minnas att Audigy omsamplar från 44.1kHz till 48kHz vilket ställer till det om man lyssnar på CD. Det gör den oavsett om det är digitalt eller analogt. Lyssnar du ofta på CD så skulle jag försöka få tag på en Creative Blaster MP3+, sätta den i 'digital only' läge och testa att koppla den till digitalingången på stärkaren. En billig lösning som ger ett rätt så bra ljud.
--- Mikael R
Hellre ett välljudande skatbo än en förgylld tegelsten.
Du måste skaffa en separat DAC om du ska kunna genomföra det här då HK 675 inte har någon inbyggd digital del och därför inte kan avkoda eller konvertera någon digital signal, men visst skulle det låta mångfaldigt bättre om du skaffade en DAC.
De digitala in och utgångarna finns som en möjlighet för att kunna spela in mellan olika digitala källor.
/Alex "Vill man nå toppen finns det inga järnvägar."
Till alla SB live eller audigy så kan man använda sig av en upsampler (iallafall i winamp) som samplar upp frekvensen till 48 eller 96 kHz på ett bra sätt. dvs distortionen blir försumbar. http://www.winamp.com/plugins/details.php?id=141806 Torde förbättra både analogt och digitalt :)
Linkwitz Orion, AMP11HV, AMP5, Ice 500A, Esp 03A Asus Xonar Essence ST