Flertalet trafos brummar mer eller mindre. Frågan är om det stör, rent ljud mässigt. Om inte, strunta i det! Om du har periodvis ett hårt brum som kommer från en ringkärna, då kan en DC-fälla _kanske_ vara lösningen.
LC Audios filter eller mitt för den delen funkar om man nu har DC på nätet.
"Mitt" filter finns på min hemsida och LCAudios består av endast en lyt på några tusen mikrofarad, minns dock ej det exakta värdet. Parallellt med denna har han en tranzil på 3,4 Volt.
Nu så har jag bestämmt att dra i en DC fälla i Thulen!!! Men jag känner att jag inte fick svar på vilken lack man ska använda!!! Lägger man handen på trafon spelar musik så svänger den i takt med musiken!! Så man bör kanske doppa den i lack för att få bort de svängningarna!
Okej då, det kanske inte är någon fara om den är inplastad, bara fått för mig att lägga handen på en trafo är en typisk sån där grej som man bör undvika.
Har en kompis som råkade ta i en icke-inplastad trafo. Enligt honom var det en ganska obehaglig upplevelse.
Trafon är jordad... ganska lungt att ta i den. Är du osäker skall du naturligtvis undvika det. Om det är som du säger att trafon: "svänger den i takt med musiken!!" ja då måste jag ställa en fråga till dig. Vad är det för pryl?? Hur stora kondensatorer är det på utgången? DC fälla funkar utmärkt! Du vill doppa trafon i lack och den redan är inplastad??? Har jag missat nåt?
/esl
Innovare necesse est. Det är ännu häftigare utan baffel.