Author |
Topic  |
|
yahriel
Member

468 Posts |
Posted - 2004/09/23 : 12:00:18
|
Nick Cave & The Bad Seeds - Abattoir Blues / The Lyre Of Orpheus

Nick Cave har kommit med en ny platta. Denna gång ett dubbelalbum med dom två rent stilistiskt olika skivorna Abattoir Blues samt The Lyre Of Orpheus. Den senare av dem är enligt mig den bättre även om Abattoir Blues innehåller en hel del guldkorn.
Ta en titt på plattan på http://www.nickcaveandthebadseeds.com
Jag kan berätta att förpackningen känns mycket exklusiv. Den är klädd i äggskalsvitt/beige tyg och tryck med bandnamn samt etiketter med bilden på blommorna. Vidare finns en ganska så tjock "bok" med som innehåller texter och bilder. Mycket gediget!!
Det enda jag kan klaga på är att skivorna inte är förpackade i vanliga cd-case utan i pappfodral liknande dom som man får med singlar. Så det blir till att stoppa skivorna i specialfickor samt slå in det hela i en plastficka om man vill ha dom i god kvalitet mer än ett par månader. |
Mitt system | Min musiksamling | Tornstrand.com |
|
MikaF
Member

146 Posts |
Posted - 2004/09/23 : 14:00:53
|
Kul!
Tack för tipset ! Nick Cave är en av mina favoriter även om det kan bli lite mycket domedagsstämning ibland!
MVH/Mikael |
Driver Top HiFi |
 |
|
Kaleid
fd. "Halbermensch"

733 Posts |
Posted - 2004/09/23 : 20:51:28
|
Domedagsstämning? Tja, mest i äldre låtar där största influensen var förmodligen gamla testamentet.
En av årets hittills bästa album, även om den kanske har blivit något väl snabbt inspelad (liksom NMSWP och Nocturama).
De "ljusaste" låtarna: "Breathless", "Babe, you turn me on". Bägge bra. 
Några andra favoriter: "Spell", "Lyre of Orpheus" (härlig svarthumör), "Hiding All Away", "Easy Money" och "Messiah Ward".
|
 |
|
MONTANA
Member

534 Posts |
Posted - 2004/09/25 : 01:41:49
|
Mr. Cave har vanvittig mange bra melodier på samvittigheten, men jeg synes at de to siste platene "Nocturama" og "No More Shall We Part" inneholder både enkelte perler OG enkelte dødpunkter. Ikke helt på høyde med en del eldre utgivelser, dessverre.
Har ennå ikke fått hørt den nye CD'en. Håper at den er mer gjennomført bra enn de to siste platene, men jeg må nok uansett skaffe den til samlingen min da den garantert inneholder enkelte kutt som alene er verdt prisen...
Dere som liker melodiøs, melankolsk rock, har kanskje også andre tips på bra CD'er i samme sjanger eller lignende sjangre?
Selv kan jeg for eksempel nevne britiske Tindersticks, skotske Belle & Sebastian, skotske The Gentle Wawes, svenske Christian Kjellvander, svenske Weeping Willows, norske Midnight Choir, norske Madrugada, amerikanske Spain, amerikanske Townes Van Zandt, amerikanske Walkabouts, amerikanske Lambchop etc.
Noen flere? |
HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com / www.emmlabs.com System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no |
Edited by - MONTANA on 2004/09/25 17:00:57 |
 |
|
Hinken74
Member

1102 Posts |
Posted - 2004/09/25 : 21:13:42
|
Nu är det tre inlägg utan att kommentera hur inspelningen är på denna skiva. jag gillar Nick Cave men köper inget som inte låter bra. |
Mvh/Henrik --------------------------------------------------------------------------------------------------- Mitt system: Von Schveikert db99, Audio aero capitole Prestige SACD SE Octave V70 samt strömrenare från Agile
|
 |
|
MONTANA
Member

534 Posts |
Posted - 2004/09/26 : 00:28:30
|
Litt trist, egentlig, at folk tilsynaøatende setter lyd fremfor MUSIKK!!! Har ikke hørt den siste, så vet ikke hvordan den er rent lydmessig. Men hvis lydmessige kriterier er det ENESTE man søker etter, så unngå samtlige eldre innspillinger, med unnutak av "Boatman's Call", som er meget bra lydmessig. Men da mister man en lang, lang rad av musikalse perler! |
HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com / www.emmlabs.com System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no |
 |
|
jonta
Member

269 Posts |
Posted - 2004/09/27 : 12:08:52
|
Tycker att framför allt lyre of orpheus låter mkt bra ljudmässigt - framför allt om man jämför med tdigare skivor. Klart köpvärd! |
Dreams never end! |
 |
|
Kaleid
fd. "Halbermensch"

733 Posts |
Posted - 2004/09/27 : 12:21:08
|
Tycker kvaliten på inspelningarna har generellt varit godkänd sedan Let Love In. |
 |
|
MONTANA
Member

534 Posts |
Posted - 2004/09/27 : 17:23:01
|
Halbermensch: Avhenger av hva man legger i begrepet "godkjent", selvsagt, men akkurat Let Love In opplever jeg som svært dårlig lydmessig; skarp, uoppløst, overfokusert i øvre frekvenser og mangelfull holografi. Vil gi den karakteren "Ikke godkjent".
CD'en er imidlertid meget bra musikalsk, synes at tittelkuttet er en av de beste Cave-låtene noensinne! Sammen med "Do You Love Me" :-) |
Edited by - MONTANA on 2004/09/27 17:31:26 |
 |
|
MikaF
Member

146 Posts |
Posted - 2004/09/27 : 18:18:19
|
Hello Cave diggers!
Jag tycker att "murder ballads" samt "boatmans call" pryder sin plats i skivhyllan både i kraft av musiken och ljudkvaliteten. Lånade däremot hem cover skivan "kickin´against the pricks" för ett tag sedan och orkade inte riktigt med den just då iallafall. Hans musik kan ju kräva en viss sinnesstämning och rätt ögonblick för lyssning, detta trots en cover på "hammer song" från en bortglömd Alex Harvey som är en av Caves förebilder. Av era kommentarer att döma så måste jag nog checka den nya snart!
Och Montana: Visst jag tycker i viss mån att det är tråkigt att rata bra musik p.g.a dålig ljudkvalitet. Men om vi köper dessa undermåligt producerade skivor så har vi med våra pengar givit vår röst till branschen att det är o.k och det finns ett stort musikutbud där ute så i första hand köper jag sådana skivor som håller såväl välljudsmässigt som musikaliskt.
MVH/Mikael
|
Driver Top HiFi |
Edited by - MikaF on 2004/09/27 18:20:14 |
 |
|
MONTANA
Member

534 Posts |
Posted - 2004/09/27 : 23:29:29
|
Enig i at musikkbransjen generelt burde være mer oppmerksomme på innspillingskvalitet, men jeg verdsetter MUSIKKEN fremfor alt annet og kan ikke ta slike hensyn som du taler om. Faller jeg for musikken, så lar jeg slett ikke være å kjøpe platen selv om innspillingen er av laber kvalitet. De fleste Nick Cave albumene, som pryder min platesamling, er gode eksempler på dette.
Har mer enn én gang drømt om at Mr. Cave og hans Bad Seeds samler de beste låtene bandet har produsert gjennom tidene, går i studio med kun akustiske/elektriske instrumenter (ingen elektroniske) og referanseklasse opptaksutstyr. Ren utopi, selvsagt, men det hadde virkelig vært noe! |
 |
|
Kaleid
fd. "Halbermensch"

733 Posts |
|
pontus
Member

392 Posts |
Posted - 2004/09/28 : 09:46:09
|
Fler än jag som tycker "No more shall we part" är Caves bästa (den i tråden aktuella exkluderad)? |
 |
|
jonta
Member

269 Posts |
Posted - 2004/09/28 : 10:03:41
|
Jag föredrar let love in följd av Boatmans call!  |
Dreams never end! |
 |
|
mason
Starting Member
18 Posts |
Posted - 2004/09/28 : 10:45:31
|
Pontus: Jag tycker att "No more shall we part" är underskattad. Tillsammans med "Let love in", "The Boatman's call" hör den till de skivor som jag tycker man måste ha.
Angående den nya skivan: Varför är det en dubbelskiva? Är det för att det är olika teman på sångerna, för det är ju bara 17 låtar? Förmodligen köper jag den snart. |
 |
|
jonta
Member

269 Posts |
Posted - 2004/09/28 : 11:08:14
|
Den ena skivan är lite softare, lugnare(the lyre of orpheus) den andra snabbare lite brötigare. Tycker dock att han har förnyat sig på denna skiva! Jag föredrar den lugnare skivan. |
Dreams never end! |
 |
|
MONTANA
Member

534 Posts |
Posted - 2004/09/28 : 23:16:43
|
Som sagt: "Har mer enn én gang drømt om at Mr. Cave og hans Bad Seeds samler de beste låtene bandet har produsert gjennom tidene, går i studio med kun akustiske/elektriske instrumenter (ingen elektroniske) og referanseklasse opptaksutstyr. Ren utopi, selvsagt, men det hadde virkelig vært noe!"
Sendte i kveld følgende e-mail til Nick Cave's plateselskap:
"Hello, I think I have a good idea. Please concider it with an open mind! Nick Cave & The Bad Seeds' records are often subject to discussion on various Hi-Fi Forums in many different countries. Nick Cave is one of those artists who has rarely many audio interested fans all around the world, not because of the soniq qualities of his recordings, but merely because he has written so many good songs; audiophiles are generally music lovers, and good music always finds its way to their hearts and minds. I am certain that there is a huge market for an audiophile grade 2 CD set with a selection of the band's greatest songs through the years. Of course, such an album release would definately be highly appreciated by all existing Nick Cave fans and would probably also recruit many new fans. What if Nick Cave & The Bad Seeds went to a studio with reference quality recording gear and recorded a selection of the band's most beloved melodies ever, using only acoustic instruments, including a variety of string instruments, i.e. violins, cellos etc.? The CD should definately be released on the hybrid SACD/CD format, which most likely will be the dominating format of the future. In my opinion, such a double SACD/CD release should contain the following songs: - Do You Love Me?* - Let Love In* - Ain't Gonna Rain Anymore* - Song Of Joy* - Stagger Lee* - Henry Lee* - Where The Wild Roses Grow* - Into My Arms* - Lime Tree Arbour* - Far From Me - Green Eyes - Red Right Hand* - Tupelo* - Nobody's Baby Now - The Weeping Song* - Wonderful Life* - Bring It On - As I Sat Sadly By Her Side* - And No More Shall We Part* - Love Letter - Fifteen Feet Of Pure White Snow - The Sorrowful Wife - Gates To The Garden - A selection of 2 -3 of the very best songs on the new album Songs marked with * simply MUST appear on such an album. WHAT A HISTORICAL RELEASE THAT WOULD BE! IT WOULD BE NOT ONLY A HUGE COMMERCIAL SUCCESS, IT WOULD ALSO BE ONE OF HISTORY'S MOST MONUMENTAL STATEMENTS WITHIN THE ROCK GENRE!!! Best regards"
Galskap?   Sannsynligheten for at en slik henvendelse blir tatt seriøst og at dette blir en realitet, er trolig omtrent lik sjansen for å vinne det nasjonale lotteriet, men ingen tar jo skade av slik hverdagsgalskap en gang i blant!  |
Edited by - MONTANA on 2004/09/28 23:17:46 |
 |
|
Kaleid
fd. "Halbermensch"

733 Posts |
Posted - 2004/09/28 : 23:31:16
|
Dags för någon att skriva ihop en namnunderskrivningssida på webben, en s.k. petition? Alla matar in URL i sina signaturer och skickar länkar, så kanske, kanske kan man till slut få ihop en lista som är tillräckligt långt som övertygar bandet och skivbolaget. Är det för mycket utopi? Vem vet..
Sad Waters* (lyssna på "Secret life of the love song" versionen) Far From Me* Spell* We came along this road* Where Do We Go Now But Nowhere*

The weeping song blir svårt utan Blixa. |
Denon 2106, Canton le109, Pioneer 656 DVD, Creative Soundblaster AE-5, Denon RCD-M39 |
Edited by - Kaleid on 2004/09/28 23:34:46 |
 |
|
jonta
Member

269 Posts |
Posted - 2004/09/29 : 07:56:10
|
Helt makalöst bra Montana , dock måste jag undra varför inte ship song och t ex red right hand inte är med på din lista! |
Dreams never end! |
 |
|
MONTANA
Member

534 Posts |
Posted - 2004/09/29 : 08:47:13
|
Se på listen en gang til! Red Right Hand er SELVSAGT med, den er et MUST! The Ship Song er utelatt fordi jeg synes den er litt kjedelig (tråkig). Listen er imidlertid et rent utslag av personlig smak, og dersom plateselskapet og bandet (mot all formodning) skulle finne på å realisere et slikt prosjekt, så vil de nok i så fall velge bort noen av forslagene og legge til andre. Listen inneholder uansett mange ultimate Nick Cave klassikere, slik JEG ser det. |
 |
|
jonta
Member

269 Posts |
Posted - 2004/09/29 : 09:23:14
|
he he...ups ..tittade tydligen inte tillräckligt noga på listan ... |
Dreams never end! |
 |
|
pick-me-up
Member

1382 Posts |
Posted - 2004/10/03 : 18:42:24
|
No more shall we part och The Boatman’s call gillar jag mest. Den nya köpte jag på skivmässan på söndag. Har inte hunnit lyssna den ännu ordentligt genom.
Deras tidigare plattor låter så pass annorlunda att de föga tilltalar mig alls. Såg en dokumentär av honom ett tag sen. Han var väldigt speciell och otroligt kontroversiell då. |
 |
|
MONTANA
Member

534 Posts |
Posted - 2004/10/09 : 21:47:00
|
Fikk Nick Caves nye dobbelt-CD i posten i dag. Cave har denne gangen skrevet svært mange knall-låter. Vil gi utgivelsen 8 eller 9 av 10 poeng. Mange av låtene står helt klart til karakteren 10, synes jeg.
En kommende klassiker på linje med flere av Caves tidligere utgivelser! |
 |
|
Kaleid
fd. "Halbermensch"

733 Posts |
|
|
Topic  |
|