Vad är då det BÄSTA???? Ett förstärkarsteg med kondingar i signalvägen eller flera transistorer,mer återkoppling, men dc-kopplat????????? Hur skall man prioritera??? Har någon några ideer??
(Det blir lite som att fråga: "Låter tex krell eller Passlabs förstärkare bäst????"- antar jag.)
Tjadu, knivig fråga. Kondensatorer har ju den fördelen att de har en skyddande effekt i händelse av fel, när man direktkopplar så kan det bli väldigt lajbans om en trissa ryker. Om alternativet nu är fler trissor och mer motkoppling så hade jag valt (bra) kondensatorer.
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Jag brukar föredra DC-koppling via ett "folded cascode" eller "current mirror amp". Dessa två topologier ger dc-in / dc-ut och anses vara ett-stegs förstärkare (det sistnämnda kan naturligtvis diskuters som allt annat).
Å andra sidan är ät det kanske enklare att få bukt med dc-offset via en kvalitetskonding. Här kommer också kostnad med in i bilden. Ett par trissor (fold casc) kostar nån tia extra medans ett par bra koppl.kondingar kan kosta flera hundra kronor.
det blir väl både billigare och säkrare med kondingar än enorma induktanser som jag grubblade över i en annan tråd. Jag gillar dessutom säkerheten. Det är dyrt med nya baselement.
Jag har nu provat med batteribias och kopplingskondingar,- det funkar bra. Men det låter lite mer slätstruket och tillrättalagt än med stora 800VA trafo-induktanser. Jag har också kommit fram till samma resultat som Nelson Pass på www.passdiy.com Zen version 7. Han tyckte att versionen med induktanserna lät roligare, inte nödvändigtvis bättre, men roligare. Tyvär får jag väl köra med kondingar och liknande jox tills det dyker upp ett par stora 300 Henry 40 ohm spolar. Det blir säkert bra mycket bättre med bra kondingar.Just nu är det billiga gamla elektrolyter och inga små polyproppar någonstans.