hej! Jag har byggt en sådan http://bildarkiv.hififorum.nu/vagabond/BrideOZ.JPG men jag har 10V för mycket överallt i nätdelen. Zenerdioderna är 10V men spänningsskillnaden är drygt 11V mellan varje diod och de blir så varma att kretskortet omkring dem har blivit svart. Spänningen blir därför begränsad till ca 70V istället för 60V vilket är ju fel :) Trafon som jag använder är 2x24V ut. Då det är omöjligt att hitta transistorn TIP29CGE har jag använt BD139 efter tips från diyaudio.com men misstänker att det är ändå den som spökar. (vad har förresten den transistor för funktion?)
Ingen är perfekt, jag är ingen alltså är jag perfekt.
Uniper: det var nåt skumt med den resistorn. Mäter jag direkt över den så visar instrumentet noll, annars är det 72V både "framför" och "efter" resistorn. Värdet är 4,75k som det står i schemat. Transistorerna verkar ha samma benkonfiguration - jag har kollat flera gånger men borde kanske ha gjort det en gång till :) Vilka värden ska man egentligen titta på när man jämför två transistorer.
Ingen är perfekt, jag är ingen alltså är jag perfekt.
quote:det var nåt skumt med den resistorn. Mäter jag direkt över den så visar instrumentet noll,
Finns det ingen spänning över motståndet så har du kortis någonstans. det skall vara ca 17 volt (??) över det. Är det lött korrekt? Inget lödtenn som sammankopplar de två benen?? Är kretskortet korrekt etsat?? Det är väl antingen fel på motståndet(mindre sannoligt) eller en kortis mellan anslutningarna på motståndet..