HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Fel angivna bandspolar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2004/09/25 :  01:28:45  Show Profile Send Hasse a Private Message
jag upp mätte mina bandspolar som skulle vara på 0,29 ohm på pappret. men när jag mätte var dom på 0,766 resp 0,720 ohm. Jag använde ett mycket fint instrument som var nållställt. jag mixtarde en del med kontaktytan men det blev inte bättre. Jag testade andra motstånd och spolar och dom stämde bra. Kan
Det verkligen stämma? Har nån annan testat?

Och det är inte mätkablarna

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/09/25 :  01:33:02  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message
Intressant iaktagelse! Har inga egna erfarenheter då jag aldrig använt foliespolar.

Nyfiken på följande svar.

Edited by - Gerhard46 on 2004/09/25 01:34:00
Go to Top of Page

Ionizer
Member

304 Posts

Posted - 2004/09/25 :  01:43:57  Show Profile Send Ionizer a Private Message
Om man kan uppskatta spolens längd och mäta bredd och tjocklek på "tråden" så är det enkelt att räkna ut dc-resistansen.

Visar dina mätningar på helt orimliga värden så kan det nog finnas en skada eller andra ojämnheter i lindningen.

För att vara helt säker på att det inte är kontaktytan som ställer till det så skulle jag löda spolen direkt på en labb-sladd men det kanske inte går med detdär instrumentet?

Fast jag kan ju se ända härifrån att det står NOT CALIBRATED på den..

Gräset är alltid grönare på den grönare sidan...
Go to Top of Page

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2004/09/25 :  10:43:11  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
Det ser ut som om du använder en RCL-meter. De brukar arbeta med växelström vid mätning. Om så är fallet kan du inte mäta ren resistans i spolen, utan du mäter impedans. Då måste du ta hänsyn till induktans och mätfrekvens när du mäter. Prova med att på samma sätt mäta resistansen i en högtalare. Om du hör en ton i elementet när du mäter är saken klar - då är det så.

Mät spolens resistans med en vanlig ohm-meter som jobbar med likström i stället.

R-funktionern på en RCL-meter funkar givetvis bra på motstånd, men det här är en spole.

Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?

Edited by - Lenn Art on 2004/09/25 10:46:35
Go to Top of Page

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2004/09/26 :  14:02:10  Show Profile Send Hasse a Private Message
Du har rätt lenn art den jobbar med en frekvens på 1KHz. Men jag trodde att den kunde räknade ut resistansen. Det spalar ingen roll hur fina grejer man har. Man ska kunna tolka resultatet rätt också. =).

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/09/26 :  14:11:50  Show Profile Send f95toli a Private Message
Om RCL-metern är rätt inställd så kan den ge både dc-resistansen och induktansen trots att den mäter vid 1 kHz. Det brukar gå att ställa in vilken typ av krets man mäter på någonstans, i det här fallet en serikopplad resistans+induktans (en LCR meter klarar ju av att mäta både realdel och imaginärdel av impedansen).

Fast enklast är att använda en vanlig bänkmultimeter och fyrpunktsmäta, det ger lika bra resultat.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000