Någon talare på forumet pratade om hur trevligt det skulle bli att komma hem till hifin. Jag svarade på tråden med att det inte var så roligt att allt bara lät trist och grått! Men något hände ljudet var varmt trevligt .... spontant tänkte jag jaha vad bra det lät med rören nu då! Det som gjorde skillnaden... konstigt nog var detta! För ett par veckor sedan tänkte jag, jag byter ut dessa tråkiga elekttrolyterna b&w har och sätter dit Audin Mcap kondningar istället. Jag tyckte att jag fick ett mer detaljrikt ljud, men ack vad man bedrog sig! Vid tillbaka bytet tii lytar så fick jag det ljudet jag alltid önskat! Varför undrar jag nu Audin ska ju vara så hejdundrande bra..... Men nu är det roligt att komma hem och lyssna mer fast bas och rören de glöder vackert. Hifi andan är tillbaka nu är det roligt igen!
För att B&W naturligtvis har optimerat högtalarna efter filterkomponenterna (eller tvärt om).
Likadant med folk som tror de kan byta internkablage till "bättre". Är konstruktören duktig så har han ju redan beräknat med internkablagets filterverkan och i princip alla byten blir då till det sämre.
Skulle i allamänhet vilja avråda folk från att byta internkablag och filterkomponenter då slutresultatet ofta blir sämre.