Author |
Topic  |
|
f95toli
Member

4209 Posts |
Posted - 2004/10/02 : 23:32:26
|
Varför gör Skivbolagen så här? Min vanliga CD-spelare (INTE bilstereo och INTE dator, utan en VANLIG CD-spelare som är GJORD för att spela CD-SKIVOR) tycker inte alls om kopieringskyddade CD-skivor och vägrar oftast spela dem (TROTS att skivorna ska gå att spela upp på CD/DVD-V/DVD-A/SACD players enligt texterna på baksidan).
Jag har också en DVD-spelare som hittils fått agera CD-spelare för dessa skivor men ikväll ville jag veta hur "King of Convenience" skivan lätt på min "riktiga" anläggning, jag bestämde mig därför att kopiera skivan. Min vanliga program klarade inte av att rippa skivan så därför surfade jag över till www.download.com och laddade ned FreeRIP som tog skivan utan problem, sedan brände jag ut skivan med NERO i 8x hastigheten med "Track-at-once". Lyssnar just nu på skivan på min vanliga CD-spelare och allt fungerar bra.
Totalt tog det mig ca 10 minuter att "knäcka" skyddet och då var det för att kunna spela upp en skiva jag betalt för på min CD-spelare. Hur svårt tror ni det är om man istället vill sprida musiken?
Den enda effekt skyddet har haft är att det gjort mig irriterad, kostat mig en CD-R skiva och ödslat 15 minuter av mitt liv. Förhindra kopiering kunde det inte.
Ledsen för det detta meningslösa inlägg, ville bara skriva av mig lite...
/Tobias |
|
Dxe_1956
Starting Member
37 Posts |
Posted - 2004/10/03 : 00:31:01
|
Annars har jag ett annat tips på ripper/encoder kombination, Exact Audio Copy (EAC) och Lame eller Razorlame. Knäcker alla kopieringsskydd och har den bästa kvaliten av alla rippers/encoders som finns enligt dom flesta. Sätt den att rippa i VBR (Variuos Bit Rate) om ni skall göra till mp3 bara ;) |
All my friends are boppin' the Blues |
 |
|
f95toli
Member

4209 Posts |
Posted - 2004/10/03 : 00:38:19
|
EAC klarade faktiskt inte det här skyddet, med Freerip gick det dock bra.
Det enda jag gjorde var att rippa till wav för att sedan bränna ut det till en ny CD-skiva, dvs jag gjorde en "indirekt" kopia för att kunna spela upp skivan i min cd-spelare, alltså ingen mp3-komprimering inblandad.
|
 |
|
luften
Member

723 Posts |
Posted - 2004/10/03 : 00:51:52
|
f95toli: Jag känner igen mej i din situation, efter en mass mejl till BMG angående deras kopieringsskydd, så lovade dom att jag får kopiera den för eget bruk "om jag kan". Detta tog mej några minuter, eftersom en sökning på google gav ett resultat där man kunde ladda ner program (cd-da extractor) som fixade rippningen på noll tid. EAC kunde ej heller läsa denna skiva. Till råga på allt så ringde BMG upp mej igår, för att beklaga sej över mina mejl, och över all kopiering av skivor som lett till att det givetvis är ett måste att dom skyddar sin musik. Dom tyckte att jag kan söka efter en annan spelare att spela skivan i, eftersom det oftast är problem med dvd-spelare (dvd963sa). Jag förklarade åt dem att jag tycker kopieringsskyddet är crap, eftersom jag inte kan använda den skiva jag köpt, men däremot tog det under 10 minuter att göra en kopia som fungerar. Till detta hade dom ingen direkt förklaring, annat än att dom måste utveckla ett bättre kopieringsskydd för att förhindra att det går att kopiera.... inte att förhindra att skivorna inte fungerar.. suck.
|
//air |
 |
|
Dxe_1956
Starting Member
37 Posts |
Posted - 2004/10/03 : 01:08:53
|
Jag har aldrig haft problem med att kopiera skivor med EAC men bra att veta att den inte tar alla och vilken man kan testa om EAC inte funkar. Jag har senast kopierat ett par Blue Note plattor jag köpte på CDON; John Coltrane - Blue Train (RVG Edition) och Freddie Hubbard - Open Sesame (RVG Edition) och dom fixade EAC utan problem iaf. Kan ju kanske vara att det är EMI's kopieringssystem dom har. Men iaf tack för tipset på annan Ripper och jag håller med, kopieringsskydd är inte bra, speciellt om man köper en skiva för upp till 190 kr och sen inte kan spela den. Skärpning skivindustrin. |
All my friends are boppin' the Blues |
 |
|
PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts |
Posted - 2004/10/03 : 12:03:41
|
Tack för tipset, f95toli, Dido's "Life for rent" accepterades inte av kinaspelaren, FreeRip och Nero fixade biffen, MEN..... det låter som om det är lite hack i det brända exemplaret 
Innan blev det "No disc" i displayen, nu läses skivan av i varjefall.
Spelaren har även problem att läsa vissa brända skivor. |
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
 |
|
Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts |
Posted - 2004/10/03 : 15:08:42
|
Slängde i Patricia Barbers senaste LIve skiva i bärbara i morse. Den läste inledningsspåret lite längre än vanligt, men sen så var det inga större problem att läsa in den till en image. För att den brännas ut.
Detta var en "COPY PROTECTED" skiva. OM man skall göra ett kopieringsskydd, så bör man väl göra det så att det är svårt att kopiera skivan.
Jag använder Alcohol 120%. Inget extra, inga PIR program eller annat. Bara ett "vanligt" kopierings program. |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
 |
|
10
Member

732 Posts |
Posted - 2004/10/03 : 16:32:35
|
Nä, det är ju precis det som är så otroligt korkat med "kopieringsskydden". Det enda bolagen uppnår är att irritera sina betalande kunder, inget annat. Fattar inte bolagen att nåt inte funkar som det ska när dels skivan finns i mp3-format överallt och kunder ringer och skriver om att de inte kan spela den som tänkt? Makalöst! |
 |
|
jonas_gbg
Member

336 Posts |
Posted - 2004/10/03 : 17:57:16
|
quote: EAC klarade faktiskt inte det här skyddet, med Freerip gick det dock bra.
Körde du EAC i Burst Mode? Det brukar svälja de flesta skivor då.
Om din CD eller DVD inte kan spela upp skivan så ta kontakt med skivbolaget och begär att få pengarna tillbaka!!
Ytterligare en grej som irriterar med dessa kopieringsskyddade skivor är att CD-logon är borta på skivan. "Compact Disc"-loggan har de tvingats ta bort av Philips eftersom dessa kopieringsskydd, de som medvetet använder tidsfel på spåren, inte uppfyller Redbook standarden för en CD. (Jo, jag tror det var Philips som inte accepterade CD's av denna typ.)
|
 |
|
Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts |
|
DonMega
Member

184 Posts |
Posted - 2004/10/08 : 14:45:21
|
Det är ju jätteenkelt det är bara att hålla in "shift" tangenten när du sätter i skivan i datorn.
Löjligt skydd! |
 |
|
Ayn
Member

2799 Posts |
Posted - 2004/10/08 : 17:16:00
|
De skivor jag haft problem med har det inte hjälpt att trycka in shift på. (inte på skivan alltså, utan på tangentbordet när jag tryckte i skivan i CD-läsaren. ) |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!  |
 |
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts |
Posted - 2004/10/09 : 00:40:58
|
Nån som kan säga om shift funkar på Norah Jones senaste. |
Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se |
 |
|
f95toli
Member

4209 Posts |
Posted - 2004/10/09 : 00:42:38
|
Annnars tar ju som sagt var Freerip den utan problem, laddas ex. ned från www.download.com
|
 |
|
Ayn
Member

2799 Posts |
Posted - 2004/10/09 : 01:55:11
|
cdparanoia grejar biffen också annars. |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!  |
 |
|
|
Topic  |
|