Author |
Topic  |
|
Loopen
Member

621 Posts |
Posted - 2004/10/04 : 10:48:01
|
Hej alla!
Kan jag få förslag på bra samlingsskivor med Louis Armstrong. Har sökt på nätet med det fins sååå mycket och jag har krav på att inspelningarna skall vara bra då jag vet att det finns.
Antingen här eller PM.
Tackar. |
Edited by - Loopen on 2004/10/04 11:40:12 |
|
Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts |
Posted - 2004/10/04 : 12:00:28
|
Looppen:quote: /.../ Antingen här eller PM.
Snälla - här! Jag är också intresserad.
mvh/ Jörgen G |
Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system. Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen. |
Edited by - Jörgen_G on 2004/10/04 12:01:18 |
 |
|
JesseX
Member

327 Posts |
Posted - 2004/10/04 : 14:52:05
|
Det mest väsentliga med Louis Armstrong är boxen med "Hot fives and sevens". Den finns i flera olika utgåvor. Själv har jag den som är utgiven på JSP records. Just den varianten finns inte i Sverige men däremot flera andra.
Utöver den finns en 2-CD som heter "Very best of" som är utgiven av Universal. Den innehåller mer av hans senare låtar och har bra ljud.
Det absolut mest prisvärda på marknaden är 4-CD boxen "Essential recordings 1924-1940" som säljs på Ginza för smått fantastiska 79 kr (ordnarie pris 200-250 kr). Den innehåller utöver en redig dos av "Hot fives and sevens" även en del av hans storbandsinspelningar från 1930-talet. På dessa inspelningar sjunger han mer medan de tidiga spåren innehåller mer av trumpetande. Den här boxen är tematiskt upplagd vilket förstås kan ses som en nackdel. För novisen lär det inte göra så stor skillnad. Priset är oslagbart och ljudkvaliteten mycket bra (även om JSP:s utgåva är något vassare)
Utöver dessa finns ett otal andra samlingsskivor med Louis Armstrong. Att peka på en enda som den bästa är nog svårt. De inspelningar som givit honom en plats i musikhistorien är de inspelade mellan 1924-1934 och det är där man bör starta. Alla hans andra inspelningar är jämförelsevis mindre väsentliga även om det finns en del godbitar även där. |
 |
|
Loopen
Member

621 Posts |
Posted - 2004/10/04 : 23:17:45
|
Tackar JesseX. Kanonbra råd. Får nog bli till att beställa från Ginza då. Vet du något om "The Complete History 15CD som de säljer för ynka 199:-. Vågar man.
Jörgen_G: Klart det skall vara här...va dum jag är. |
 |
|
JesseX
Member

327 Posts |
Posted - 2004/10/05 : 09:07:45
|
Boxen "Complete history" är troligen utgiven på det tyska skivbolaget TIM. Ginza har ett stort sortiment av boxar och lågpris-skivor från just det bolaget. TIM ger ut gamla inspelningar utan att förbättra ljudet något nämnvärt. Jag har tidigare köpt flera av deras inspelningar och blivit besviken på det unkna burkiga ljudet.
Tjusningen med en stor box går lätt förlorad när ljudet är dåligt. En enstaka skiva med t.ex. live-inspelningar med halvtaskigt ljud kan ju gå att lyssna på. Att lyssna igenom många timmar med dåliga inspelningar är inte lika skoj. Dessutom finns det ju en annan känsla över gamla live-inspelningar (när man hör ölglasen klirra i bakgrunden) än studio-inspelningar som enbart är fulla med knaster och brus.
En annan box med Louis Armstrong som kan rekommenderas är C'est Si bon - en 4-CD box från bolaget Proper som Ginza säljer för 199 kr (och CDON för 179 kr). Den innehåller inspelningar från 40-talet, främst i storbandsformat. Dessa inspelningar är mindre väsentliga än de tidiga inspelningarna men är ändå bra. Proper är ett bolag som i likhet med JSP ger ut gamla inspelningar med uppfräschat ljud. Jag har flera av deras boxar och är mycket nöjd med dem. Dessa boxar har även bra booklets med detaljerad information om inspelningarna. |
 |
|
Henrik A
Member

155 Posts |
Posted - 2004/10/05 : 12:36:19
|
"Ella and Louis" utgiven av Verve är sagolik. Ruskig inspelningskvalitet och närvaro i ljudet. En av mina referensskivor.
//Henrik |
"Im a bassplayer. I like doing the same thing over and over again." |
 |
|
jari
RödaTråden vinnare

4520 Posts |
Posted - 2004/10/05 : 19:16:21
|
Håller med dig Henrik."Ella and Louis" är en referensskiva. |
Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.
Sursill "Farligt käckt"
|
 |
|
JesseX
Member

327 Posts |
Posted - 2004/10/06 : 08:35:26
|
Louis Armstrong har gjort en hel rad skivor på Verve. Flertalet av dessa är inspelade på femtiotalet. Duettskivorna med Ella hör till de bättre. De övriga skivorna är av blandad kvalitet - några är bra medan andra mest är kitschiga.
Att inspelningskvaliteten är Verve-inspelningarna är bra är helt sant. De nya remastrade utgåvorna av dessa är riktigt justa. De inspelningar som ger Louis Armstrong en självklar plats som en av musikhistoriens främsta är dock hans tidiga inspelningar.
Om man nu vill försöka förena bra den bra inspelningskvalitet som Verve-inspelningarna har med det gamla klassiska materialet så finns en 3CD-box inspelad i mitten av 50-talet. Just nu kommer jag inte på vad den heter men jag har den hemma i hyllan. På den här boxen gör han en tillbakablick och gör nyinspelningar av sina gamla låtar.
Den här boxen är faktiskt riktigt bra. Nackdelen är möjligen att boxen även innehåller en del prat. Louis Armstrong sitter och myser som Arne Weise på julafton och pratar om historien bakom låtarna. Detta ligger alltså inblandat bland låtarna. Det är skoj och intressant men det vore ju bra om det gick att välja bort (jag tror inte att det går). |
 |
|
|
Topic  |
|