HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Skiva med instrument
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

HJ
Member

799 Posts

Posted - 2004/10/05 :  20:34:36  Show Profile Send HJ a Private Message
Grabben här hemma, 4 år gammal, ställer miljoner frågor. Nu senast har han gått och funderat på hur olika instrument låter och det är ju ett intresse jag gärna vill uppmuntra. Jag hittade en skiva inköpt i Skottland så han fick lyssna på "Amazing Grace" på säckpipa, men det är ett instrunment som inte frälser så många.

Har ni tips på någon skiva som innehåller spår med typiska instrument, dvs akustisk gitarr, elgitarr, piano, flygel, trumpet, saxofon etc. Ingen sång utan endast det enskilda instrumentet på varje spår.

Finns inte det, tar jag tacksamt emot tips på vanliga skivor där instrumentet framgår extra tydligt.

Tacksam för hjälp /HJ

"So here I am once more..."

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2004/10/07 :  12:40:19  Show Profile Send MartinN a Private Message
Klassisk musik kan rekommenderas, inom kammarmusiken hittar man skivor med bara ett soloinstrument. Bach har t.ex. Violinsviter och
Cellosviter. Sedan hittar man klarinett och piano på samma spår i det som kallas klarinett sonat eller klarinettkvintett (Stråkar+klarinett) (T.ex. Brahms och Mozart). Bleckblås
instrument hittas i ´Horn trio' (Brahms, Mozart). Vill man höra oboe och flöjt finns det konserter (Mozart, vivaldi) och då måste man urskilja soloinstrumentet i mitten (oftast) från orkestern. Har man klarat sig så här långt finns det fyra bra stycken för barn med ´symfonisk´ musik : Peter och Vargen (Prokofiev), Djurens karneval (Saint-Saens), Babar elefanten (Pulenc ?), och The Young Persons Guide to the Orchestra (Britten).

Hoppas detta intresserar.

Martin
Go to Top of Page

JesseX
Member

327 Posts

Posted - 2004/10/07 :  13:12:55  Show Profile Send JesseX a Private Message
Om du vill ha en skiva med enbart referensljud från olika
instrument kanske det vore en bra idé att slänga iväg
ett mail till t.ex. Musikhögskolan eller Musikmuséet.

Jag har svårt att tro att någon har sådana skivor för att
lyssna på - däremot kan de ju vara användbara i t.ex. undervisning.

En annan variant vore förstås att själv låta bränna ned en skiva
från nätet med ett urval instrumentala solo-låtar. Det är nog det billigaste och enklaste.
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2004/10/07 :  16:23:11  Show Profile Send Mattias a Private Message

Tror det är detta du söker

Listen & learn del 1 från Naxos.

Det är två utbildningspaket som är sammanställt av musikärare Anders Rosen. Dethela handlar uteslutande om klassisk musik.

Del 1 behandlar orkesterns instrument. Två skivor medföljer. Den ena med 48 st spår framförallt med olika musikinstrument men även med olika körkombinationer.
Del 2 innehåller olika tidsepoker och kompositörer.

Får skämmas lite då jag själv inte lyssnat eller gått igenom de två utbildningsutgåvorna

Båda delarna finns att köpa via Naxos.se för 158 riksdaler/st.

Mvh Mattias

Edited by - Mattias on 2004/10/07 16:24:07
Go to Top of Page

HJ
Member

799 Posts

Posted - 2004/10/07 :  18:27:03  Show Profile Send HJ a Private Message
MartinN: Tack för tipsen på barnvänlig klassisk musik. I Malmö har Malmö Symfoniorkester "Nallekonserter" för barn. Vi har bara hunnit med en men köpt säsongsbiljetter så det lär bli fler. Kan rekommenderas för de som bor i närheten.

JesseX: Bra tips med skolorna. Men jag går nog på Mattias tips.

Mattias: "Listen & Learn del 1" verkar vara precis vad jag sökte. Har beställt skivan tillsammans med Peter och Vargen.

Stort tack för tipsen!

/HJ

"So here I am once more..."

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000