Jo dom har betydligt bättre priser än tex Bäcklunds. Dom gula som säljs styckevis har jag goda erfarenheter av. Dom har lådor med fräsar som också är gula men dom ser inte lika fina ut (verkar inte vara samma tillverkning). Vad du skall använda för fräs beror väl på vad det är för element men en vanlig 8 mm pinnfräs brukar fungera bra till sånt. Ickerunda element ställer till större problem.
När jag fräser försänkningen använder jag en bred notfräs. Runt 12-18 mm beroende på hur bred högtalarkanten är. På så sätt kan jag fräsa hela försänkningen på en gång utan att behöva minska radien på cirkelanhållet. Högtalarhålet fräses med en 6 eller 8 mm notfräs.
quote:På så sätt kan jag fräsa hela försänkningen på en gång utan att behöva minska radien på cirkelanhållet.
Det är ej nödvändigt att minska radien på cirkeln om du använder ett litet stål. Jag fräste större delen av försänkningarna på HFLS-1 med ett 6 mm stål. Låt mig försöka förklara hur. Det hela är mycket enkelt: först fräser man den yttre kanten på försänkningen precis på samma sätt som man hade gjort med ett stål som är säg 16 mm brett. Efter detta fräser du ut hålet. Om du gjort rätt har du nu ett hål - obehandlad cirkel - nedsänkt cirkel. Nu ställer du in fräsen på samma djup som försänkningen. Placera fräsen i hålet och vila den mot hålets kant. Fräs in mot den obehandlade cirkeln på fri hand (dvs, från hålet och ut). Gör kvartscirkelrörelser med fräsen och fräs lugnt ned större delen av den obehandlade cirkeln. När det återstår en liten del av ringen kommer den lossna från underlaget och du kan, om det behövs, på fri hand fixa till ytan på nedsänkningen.