Author |
Topic  |
|
Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts |
Posted - 2004/10/07 : 23:56:37
|
Jag fick en fråga via ICQ om jag hade några skivor som kunde vara lämpliga att börja med, om man skulle försöka komma in på jazz.
Första tanken gick naturligt vis till Stacey Kent. Kvinnlig vokalist med 4 personers band bakom sig. "Let Yourself Go: Celebrating Fred Astaire" "Tender Trap"
Hittade av en tillfällighet Karrin Alison "Ballads: Remembering John Coltrane" är en trevlig skiva, med lättare jazz.
Diana Kralls "Live in Paris" - Kan nästan räknas hit oxå. Visst är det mer modern jazz i den, men jag tror de flesta tycker om den.
Som en sista nykommling i denna genre, så tänker jag slänga in Robbie Willimas (Just det. Killen från "Take That") "Swing when you're winning" Vill man göra det enklare, så kan man kolla på DVDn. Den lär vara riktigt bra och showig. Detta är 2000talets stora entertainer.  |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
Ayn
Member

2799 Posts |
Posted - 2004/10/08 : 00:36:56
|
Problemet med jazz om man inte är särskilt bevandrad inom genren är främst att den har ett så enormt brett spann att det är halvt omöjligt att säga att man helt enkelt gillar (eller inte gillar) "jazz" kort och gott. Jag anser mig själv tycka om jazz, men har ganska svårt för Diana Krall, t.ex.
Jan Johansson tror jag borde gå hem hos ganska många. |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!  |
 |
|
Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts |
Posted - 2004/10/08 : 00:46:36
|
Kanske skall klargöra att i PM't så stod det att det skulle vara SÅNG och inte rent instrumentalt.
Dock bör Jan Johanssons "Visor på svenska och Ryska" gå en i de flesta lägrena, som Ayn säger. |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
 |
|
edison
N.A.udiophile

2529 Posts |
Posted - 2004/10/08 : 02:36:37
|
Rigmor Gustafsson: "I will wait for you" (m Nils Landgren & Flesh Quartet) ACT 9418-2. Fantastisk sångerska, här sjungande tämligen "traditionella" jazzlåtar. Hur som helst, lätt att lyssna till för nybörjare OCH givetvis även om man redan är "inne på jazz"...
"Anders Widmark feat. Sara Isaksson" Universal/Sonet 066 770-2 Sång lite åt vishållet, mesta jazzen står Anders W's piano för...men - kanske lite svårt att kategorisera så grovt, ja, detta är nog "vis-pop-jazz", och bra sån.
Allt med Donald Fagen, tex solo som i den legendariska "Nightfly" från 1982 Warner 7599-23696-2 eller i Steely Dan, som i "Alive in America", liveplatta inspelad 1993-94. BMG/Giant 74321 28691 2
Fagen/Steely Dan är grymt bra och definitivt inte svårt att gilla om man kan med plattornas (för en del) ytterst perfekta produktion...kan bli för slickt, men vilka arrangemang och musiker! Och som sagt, lätt att ta till sej om man inte är så jazzbevandrad. I denna tråds ärende går "Nightfly" före SD's liveplatta om man ska begränsa sej lite...
En platta jag inte kan lämna utanför här är denna: Mary J Blige: "Mary" Universal/MCA UNI-112255-2 (79 kr på CDON & Ginza...köp!) Kallas nog främst "Soul" detta, men med klar jazzinfluens mest överallt i låtarna. Och - vilken skrämmande-sanslöst-grym-underbar röst den damen har! Här ligger tonvikten på rösten som aldrig drunknar i den (mkt fina) produktionen, och jag har iaf inte hört nåt annat (jazzigt eller inte) från henne som kommer i närheten av denna plattan!
Sen är det ju så sant som sagts ovan att under "Jazz" ryms nog mer vitt spridd musikalisk bredd än inom de flesta andra genrer, vilket gör alla såna här favvorekommendationer till lite vågspel, so be it

|
SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300 (Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad. |
Edited by - edison on 2004/10/08 03:03:23 |
 |
|
wallraff
Member

1077 Posts |
Posted - 2004/10/08 : 11:26:23
|
En kille med två plattor i ryggen som tillhör den nya skolan är Jamie Cullum. Väldigt sköna plattor som är lättlyssnade, om man bortser från hans inte alltid så lyckade scattningsförsök...
Twentysomething - 2003 Pointless Nostalgic - 2002
Som sagt, av den nya skolan men gillar man det så gör man. |
"I'm easy to forget, I'm just the leadsinger!"
Almost Famous |
 |
|
Boergars
Member

1641 Posts |
Posted - 2004/10/08 : 12:39:59
|
Finns en samlingsplatta på A.C.T som heter magic voices som kan vara bra att utgå ifrån.
http://www.actmusic.com/act9013.htm
medverkar gör bl a: Norah Jones - Rigmor Gustafsson - Dianne Reeves - Joel Harrison - Viktoria Tolstoy - Nils Landgren - Muriel Zoe - Rebekka Bakken - Sidsel Endresen - Gilberto Gil - Richard Bona - Huong Thanh - Salif Keita |
SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder sammanfoga medelst smält metall |
 |
|
Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts |
Posted - 2004/10/08 : 14:45:32
|
Jag undrar ja vem det var som undrade via icq 
Kan säga att jag blev i princip nästan avskräckt för allt framtid av musikstilen efter HFLS-1 träffen.. Det spelades konstig musik där det lät som om 10 blinda och döva personer fått ett random instrument och spelade på dom bäst dom kunde utan uppfattning om volym, takt eller något annat  Och detta tyckte folk var jättebra 
Ska ta och försöka lyssna in mig lite på dessa tips, dom tackar vi för! |
admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert |
Edited by - Martin.M on 2004/10/08 14:49:01 |
 |
|
Ayn
Member

2799 Posts |
Posted - 2004/10/08 : 17:14:44
|
Pernilla Andersson, Beata Söderman och Joakim Milder - All Smiles.
Otroligt bra ljud (man är verkligen DÄR med dem i rummet) och naturligtvis bra musik framförallt  |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!  |
 |
|
Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts |
Posted - 2004/10/08 : 18:34:42
|
Jag förstår att du blev avskräckt. Ett hårdrocksband med en Celloinist som hade kommit fel och råkat fått in distpedalen i Cellon. 
Du får väl säga till så får du komma förbi på en fika och lite lättare JAZZ.
Jamie Cullum är ett bra "yngre" förslag på artist. |
 |
|
Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts |
Posted - 2004/10/08 : 20:04:52
|
Jag kommer över med mitt HFLS-1 filter nån dag sen  |
 |
|
Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts |
Posted - 2004/10/08 : 20:14:15
|
Säg till en dag innan, så jag plockar hem lödstationen från min fader. |
 |
|
Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts |
Posted - 2004/10/08 : 20:20:40
|
Roger that! Ska köpa sakerna så fort jag kommer hem från Asien  |
 |
|
|