HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Vad är Jazz?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2004/10/08 :  19:25:51  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Var ute till ELFA i Mölndal och hämtade några kondingar i eftermiddags. Lyssnade på Rufus Wainwright "Want One" från i fjol.
Med Zalves tråd "Jazz för nybörjare" färsk i minnet började jag att fundera på var egentligen gränsen mellan Jazz och Pop går?

Ovannämnde Rufus, Jazz eller Pop?
Elvis Costello, Jazz eller Pop?
Sade, Jazz eller Pop?
Norah Jones, Jazz eller Pop?
Bo Kaspers, Jazz eller Pop?
Monica Zetterlund 2004, Jazz eller Pop?
Monica Zetterlund 1966, Jazz eller Pop?

osv...

/Boergars

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/10/08 :  20:09:12  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
En riktikt bra fråga... Om man dessutom lägger in begräppet "soul" mellan jazz och pop, så blir det nästan värre.

Mina egna reflektioner blir dessa (bedömmer inte alla, då jag knappt inte hört Costello och Rufus)
Sade - Pop/Soul
Norah Jones - Detta måste vara gränsen för var jazz börjar. Fast näe.. =) (Vågar jag skriva Hissmusik? )
Bo Kaspers - Svensk jazz
M.Zetterlund 1966 - Jazz (Har inte hör hennes plattor från dagens datum)

Jag skulle säga generellt (för mig) så börjar jazz när det blir lite mer improviserat och när ett visst mer "skaltänkande" börjar hos musikerna. Tror att det hör ihop lite med vilka harmonier som används vid arragemanget.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/10/08 :  23:14:42  Show Profile Send edison a Private Message

"Norah Jones - Detta måste vara gränsen för var jazz börjar. Fast näe.. =) (Vågar jag skriva Hissmusik? )"

Visst, det är ju vad det är;-)
...men den hissmusiken är ju rätt go, liksom Mrs Kralls dito kan vara mkt njutbar.

Krallan är visst gift med Costello fö, då kanske han också är "jazz" om så bara av den anledningen ;-)

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

Bonkster
Member

61 Posts

Posted - 2004/10/09 :  09:01:13  Show Profile Send Bonkster a Private Message
Costello har gjort 15 plattor som inte ens med bästa vilja kan klassas som jazz, således har jag svårt att se att några enstaka utflykter gör honom till jazzmusiker.

Go to Top of Page

JesseX
Member

327 Posts

Posted - 2004/10/09 :  13:47:50  Show Profile Send JesseX a Private Message
Egentligen finns det väl ingen större poäng i att kategorisera artister. Möjligen skulle det väl finnas en poäng i att prata om olika plattor eller olika låtar. Sedan finns det förstås artister som "har sina rötter i jazz" eller "till övervägande delen spelar låtar som är orienterade mot jazz".

Att Rufus Wainwright skulle ha med jazz att göra har jag faktiskt aldrig tänkt på. Vad det är i hans låtar som skulle ha med jazz att göra vet jag inte riktigt. Inte så att han skulle vara dålig eller något men jazz är det väl knappast. Någon enstaka låt kanske har lite jazz-leanings men mer än så är det väl knappast.

Av någon anledning anses en hel rad utpräglat kommersiella utslätade artister inom lättsmält ballad-pop höra hemma inom jazz. Varför de räknas dit är jag inte helt klar över. Att de sjunger en eller annan standard-låt med orkester-komp är förstås sant men men...
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/10/09 :  14:07:32  Show Profile Send f95toli a Private Message
För 50 år sedan var det nog ganska klart vad som var Jazz (och blues, som ju musikaliskt är närbesläktat), sättet att spela skilde sig ganska markant mot övrig musik, det fanns även en hel del "tekniska" skillnader vad gäller användningen av ackord m.m.

Men nästa all musik som kommit fram sen dess har influerats så mycket av jazz att gränsdragningen ibland blir svår. Särskilt gränsdragningen mellan vispop och jazz är flytande. En annan sak som hänt är väl att modern jazz har influerats kraftigt att annan nutida musik.

Mitt bidrag till förvirringen är en skiva som kom för några år sedan: St. Germain's "Tourist" som ligger i gränslandet mellan house och modern jazz, han tillhör en liten skara artister som började inom klubbmusiken men sedan kommit över mot jazzen (och spelar med en liten grupp musiker), det är jazzinspirerad house eller houseinspirerad jazz beroende på vilket håll man kommer från musikaliskt. Det är i all fall tillräckligt mycket jazz för att ligga under Blue Note.
Dessutom är det bra
Go to Top of Page

JesseX
Member

327 Posts

Posted - 2004/10/10 :  16:52:32  Show Profile Send JesseX a Private Message
Själv är jag inget större fan av St. Germain. Inte så att det är dåligt men man bör nog gilla dansmusik och pulserande rytmer för att riktigt fastna för det så. Bortsett från just den detaljen spelar de improviserad jazz och de gör det bra.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000