Sitter sedan sex år tillbaka med ett HK Signature försteg (2.0) och slutsteg (2.1 - fem kanal). Har fungerat helt utan problem och "vi" tvis bra ihop. I och med uppkopplande av hela stereo och högtalare (efter en flytt + klumpighet + Murphys lag) kom ändarna på sladdarna (sittandes i bananer i slutsteget) emot varandra (kortslutning) på vänster framkanal. Vid lyssnandet av första skivan slår slutsteget ifrån hela stereon efter ca 50 min. Försteget som står ovanpå slutsteget var då så pass varmt att jag var tvungen att använda mig av en handduk för att flytta bort det till annan plats. Slutsteget var däremot inte direkt varmare än det brukar vara vid användning. Slet ut alla sladdar och lät all utrustning svalna.
Efter denna händelse så försvinner ljudet i höger framkanal (alltså inte den som kortslöts) efter en kortare stunds lyssnade. Stängs stereon av så fungerar högerkanalen igen men tystnar dock åter igen efter en liten stund. Stereon låter också annorlunda efter händelsen. Känns som om det fattas något men...svårt att beskriva. Det låter i varje fall inte som det brukar.
Lämnade in försteg och slutsteg hos Bild & Ljudservice (i Linköping) som enligt ryktet ska vara mycket duktiga på att reparera elektronik. Efter mycket kämpande och kontaktade till andra firmor så kan de tyvärr bara konstatera att det är ett svårlokaliserat fel och att det tydligen är omöjligt att få tag i både servicemanualer och reservdelar. Deras förslag är att ta kontakt med inköpsstället (Mozart i Linköping) vilket är omöjligt eftersom butiken sedan något år tillbaka har gått i konkurs.
Vad kvarstår att göra? Ta kontakt med någon annan återförsäljare av HK och se om de kan göra något? Maila till HK i USA? Ska tydligen finnas någon bra firma i Göteborg, vet dock ej namnet - någon som vet? Ge upp och se hur mycket försäkringen täcker oh börja leta efter något nytt....?
Finns det någon på detta forum som har några kloka råd hur jag skulle kunna gå vidare? Trivs bra med min stereo och tycker att det än är för tidigt att skrota min gamle trotjänare.
Ta kontakt med generalagenten för H-K jag tror dom finns i Göteborg dom kan säkert hjälpa dej antingen genom att laga det eller hänvisa dej en bra reparatör. Mvh
Elektronikservic Tel. 031-81 14 86. Där har jag lämnat min H-K AVR förstärkare. Ring och snacka med dom först. Elektronikservice har hand om H-K´s garanti reparationer.