Jag köpte senaste HIFI+ igår. De hade ett blindtest på kablar som tycks visa på hörbara skillnader. Nånting för kabelskeptiker som mej att fundera på. Jag kunde inte hitta något fel som jag direkt kunde sätta fingret på. Det skulle ju behövas fler tester med flera personer för att få ett "vetenskapligt" resultat men det här fick mig att ifrågasätta lite av mina förutfattade meningar.
Det finns en massa som diskuterar kablar. Det finns väldigt få som gör något, tex anordnar relativt seriösa blindtester. Om detta inte var någon intressant konsumentupplysning så ber jag om ursäkt för att ha slösat forumsdeltagarnas tid.
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Men visst.. är man "Hell bent" att aldrig acceptera tester, hur positiva de än är, och hur mycket dom än går mot ens egna åsikter, blir det såklart lätt att hitta såna förklaringar till att man hör skillnader.. Rätt lustigt egentligen med tanke på att skeptikerna länge hojjtat och tjoat och tjimmat om blindtester.
Och så är det förståss kanske svårare att hitta argument om blindtesterna helt plötsligt visar att skillnader faktiskt finns!!
Mon dieu!!!
Nå! Nog med retande.
Jag tror nog att en professionell tiding som hifi+ har en viss journalistisk subjektivism i att dom gör sina tester oberoende av sponsorpengarna i första hand. Ex så sågade HifiNews nyligen en högtalare för 150 000 kr vid fotknölarna.. Finns flera och många exempel från Hifi+, HifiNews, High Fidelity etc etc.
Jonny,
Du tog inte upp MIN tid iallafall.. Det är kul med "skeptiker" med öppna och nyfikna ögon!