Jag är nog sämst i världen när det gäller el... Har bara en stilla undran. Om jag vill ha 12v likspänning med lite kräm, hur göra? Ja, jag vill kunna köra bilstereogrejor hemma utan batteri. Har lite gamla elektroniska delningsfilter och slutsteg som ej används i bilen. Inte på många år nu... Har läst lite trådar om strömförsörjning till bla GainClone. sekundärlindning 9v skulle då efter likriktarbrygga ge cirka 9 x 1.41v = 12,69v. Är detta korrekt? Förklara enkelt... Är helt blåst vid elberäkningar.
Jag installerade en bilstereo i badrummet. Fällde in fuktsäkra högtalare i taket och fällde in stereon i badrums-skåpet. Tog sedan en uttjänt central-apparat till ett inbrottslarm och satte på vinden, kopplade in 220V. Alla inbrottslarm ger 12 volt ut, så jag drog en 12 volts-kabel från vinden till bilstereon. Fick t.o.m batteri-backup på köpet. Eftersom jobbar jag i den branschen så jag har obegränsad tillgång till begagnade inbrottslarm så det var en perfekt lösning för min del.
Svaret beror nog på vad du menar med "lite kräm". Du har rätt om spänningen efter likriktarbryggan men tänk på att i princip allt utom slusteg kräver att man har stabiliserad spänning vilket innebär att man får räkna med att ett par volt försvinner "på vägen". Gissningsvis får du dela upp strömförsörjningen i två delar, en stabbad del för filtren och en lite större (med kondensatorbank) för slutstegen.
Det här är vad jag älskar med detta forum! Det finns alla sorters olika lösningar på samma problem. hal: gillar din lösning. I min branch använder vi tyvärr bara bensin/diesel drivna elverk... lite klumpigt kanske...
f95toli: förklara gärna vidare om stabiliserad respektive kräm. skulle tro att 15-20A vid 12volt är lagom till stegen. troligvis mycket lite till delningsfilter.