Har nu installerat och testat Morellos senaste skapelse, nämligen ett RIIA-steg för MC-pickuper! Det är ta mig faan det bästa jag hört! Med en helt klammerfri riiakorrigering återger detta steg pickupens skivavläsning med en snudd på overklig detaljrikedom. Detta sker dessutom med väldigt låga brus- och brum-nivåer, vilket annars är vanligt förekommande på lite bättre riiasteg med tillräcklig försärkning för MC. Drivet med en extern nättrafo får denna relativt lilla "silverbox" mina skivor att låta som jag närvarade i inspelningsstudion/koncerlokalen.
Ett stort tack och mina stående ovationer till kontruktören!
Är det möjligt att få lyssna på denna skapelse,jag har idag phonofix som jag kör balanserat går denna att köra balanserat ?Drivs den med rör eller trissor?Kan vara mycket intressant Mvh Neon Park
Tack för de värmande orden ang. RIAA-steget. Hoppas att du njuter många timmar i sällskap av fin musik.
Neon Park:
RIAA-steget är bestyckat med diskreta lågbrusiga JFET-transistorer samt operationsförstärkare från Burr&Brown(OPA2134). Konstruktionen anpassades efter Galactrons behov med avseende på förstärkning in/utgångar, ingångsimpedans mm. Steget har bara single end-utgångar, men kan förses med ballanserade dito vid behov. Detta innebär naturligtvis vissa ändringar i konstruktionen.
Har Phonofix ingång för MC-pickup?
Skriv ett PM så kan vi diskutera provlyssning.
Bästa hälsningar\JM
Driver: SYBARITE AUDIO.
Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen
Det finns grammofonsteg med variabel förstärkning. Ett av dem är Dino från Trichord. Istället för bara MM eller MC så har de flera steg däremellan som väljs med knappar under lådan.
Det ska dessutom låta väldigt bra enligt Hifi World, tydligen ännu bättre med extra "power supply". Hifi+ var också positiva till det här med att kunna justera förstärkningen.