Jag har märkt att det iaf på min skivspelare, Rega P25, är mindre bakgrundsbrus på gamla plattor från ca 90-talet. Vad beror det på? En sak som jag kommer att tänka på att det på nya skivor nästan alltid finns massa statisk elektricitet på skivan medans det på gamla skivor knappt finns något sådant alls??
Statisk elektricitet ökar ju inte brusnivån, däremot knäpper det i högtalarna. Jag tycker att det här låter väldigt konstigt. Jag läste tidigare på ett utländskt forum att RCA på 60 talet pressade sina skivor med något som dom kallade för "Miracle Suface 317x". Det här skulle varit det bästa då och fortfarande. Jag har plockat fram ett antal från USA originalpressade "Miracle Surface" vinyler från tidigt 60 tal och jag ska nu lyssna om det var så fantastic som dom påstod på forumet.
sen var det ju nån på faktiskt som trodde man kunde koppla kolfiberborsten till jordningen i ett eluttag, och på det sättet få bort det statiska. MEN ...jag ska inte säga för mycket om det! jag plockade detta direkt ur minnet... så bättre gå till källan och fråga innan du stoppar in kablar i eluttaget.
Jag undra vad som finns i Permostatvätskan. Vad gör man med överflödet när man spelat skivan. Är det inte bättre att spraya skivan med destillerat vatten? Det brukar jag göra. Destillerat vatten kan man fixa från torktumlaren, sedan kan man filtrera vattnet genom ett kaffe filter för att få bort eventuella föroreningar.
"Destillerat vatten tar väl dock inte bort statiskel.?"
Inte vet jag men jag har inga sådana problem när jag har destillerat vatten vid avspelning....inte änns på vintern när luften är torr inomhus. Testa själv vet ja.
Ok, så Permostat går inte att lita på alltså. Tillbaka till ruta ett. Kanske ska testa det där med destillerat vatten dock. Någon som kan konfirmera att det funkar?
Det var tydligen ingen som kunde konfirmera att det funkar därför så gör jag det. Det fungerar att använda destilleratvatten för att bli av med statiskelektricitet. Dessutom är det ju så att det kostar inget och rent vatten kan ju inte skada eller hur?
Jag har också en Zerostat som jag köpte för 30 år sedan och den har väl inte fungerat på de senaste 20. Okey destillerat vatten kan man få från en torktumlare men det kan vara bra om man filtrerar genom ett kaffefilter. Sedan brukar jag hälla upp vattnet i en sprutflaska för t.ex. blommor eller en sådan där spruta som man kan köpa på OK/Q8. Alltså för avfettning. När jag är färdig med avspelningen så häller jag bort vattnet och sedan kan man torka av resten från skivan med en trasa från ett sönderrivet lakan.