Tjena forumet! Jag har just köpt mina första "riktiga" högtalare och har hört att man måste spela in dom. Hur fungerar det? Ska man göra på nåt visst sett, och hur länge? Måste man också "spela in" suben?
Tjena forumet! Jag har just köpt mina första "riktiga" högtalare och har hört att man måste spela in dom. Hur fungerar det? Ska man göra på nåt visst sett, och hur länge? Måste man också "spela in" suben?
Det finns speciella inspelningsskivor att köpa men det räcker att du låter radion gå när du inte är hemma. Gärna ställd på bruset mellan stationerna. Gärna i flera månader. Själv har jag en fågel som husdjur så det fick bli P3 istället, man vill ju inte plåga henne i onödan. Huvudsaken är att elementen får röra på sig. / K
Ett bra sätt är att sätta en skiva på repeat, koppla ena högtalaren i motfas (koppla + och - "fel") ställa dom tätt mittemot varandra och sedan dra på lite extra. Dra inte på för mkt eftersom dom är kopplade i motfas låter det betydligt mindre än normalt. Låt dom stå ngn dag.
En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)
PS.Horn hör hemma på Älgar och glas är gjort av grus DS ;-)
Ett bra sätt är att sätta en skiva på repeat, koppla ena högtalaren i motfas (koppla + och - "fel") ställa dom tätt mittemot varandra och sedan dra på lite extra. Dra inte på för mkt eftersom dom är kopplade i motfas låter det betydligt mindre än normalt. Låt dom stå ngn dag.
Ett sätt att släcka ut ljudet ännu mer är att köra dom på monoljud. I stereo kommer det att låta mer.
Alla högtalare måste spelas in. Tiden beror på vilka element dom har. Vissa högtalare behöver gå bortåt 3 till 400 timmar innan dom låter OK. Andra behöver inte så lång tid.