HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Personlig HiFi
 Konstigt fenomen med X-can (uttjänt rör troligt)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2004/11/11 :  17:50:11  Show Profile Send Roq a Private Message
Igår kväll skulle jag lyssna lite hörlurslyssning. Min X-can V2 hade stått på hela dagen. När jag kom åt hörlurs-kontakten hörde jag ett tjongande (ganska svagt men tydligt) ljud i höger kanal. Jag kunde få fram ljudet genom att knacka lätt med ett finger på just kontakten, en lite bit ut på sladden (spänd), på X-canens volymratt och även mitt uppe på själva metallkonstruktionen. Ljudet berodde inte på volymutslaget men kunde fås något starkare om jag knackade hårdare. När jag tog i lite mer så lät det även lite distat i början av ljudet. Vad beror det här på - har aldrig varit med om det tidigare?? Märk också att inget hördes om jag bara la fingret på någon metalldel - dvs. det känns inte som om det var något som hade med jordning att göra. Är det röret som börjar spöka? Idag kunde jag inte upprepa fenomenet konstigt nog.

Edited by - Zalve on 2004/11/27 01:05:45

nik
Member

74 Posts

Posted - 2004/11/11 :  22:47:12  Show Profile Send nik a Private Message
Låter som ett typiskt rörfenomen. Har upplevt samma sak med mitt rörförsteg. Lite skumt bara att fenomenet är borta dagen efter. Det ska man väl ändå bara vara glad för ...
Mvh
Nik
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/11/11 :  23:00:42  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Hade samma "fel" på min. Den var väldigt känslig mot slutet men efter byte av rör så vat fenomenet borta.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2004/11/12 :  08:51:13  Show Profile Send Roq a Private Message
Testade igår kväll igen, efter att den stått på flera timmar och jodå, fenomenet var tillbaka igen.

Bra att höra era kommentarer Rydberg och nik - då får jag fixa fram nya rör från vår rör-dealer B.J. om inte nån annan har några trevliga förslag. Det som sitter i just nu är ett Mullard E88CC och det har (under dess korta levnadstid) låtit mycket bättre än de medföljande Jan Philips-rören.
Go to Top of Page

hifi_harri
Member

201 Posts

Posted - 2004/11/12 :  09:39:28  Show Profile Send hifi_harri a Private Message
Tjänare x-can ägnare!

Det skulle vara trevligt att höra hurdana rör använder ni i X-can! Hurdan ändring fick ni med byte?

Avantgarde Acoustic, Yamamoto, Resolution Audio
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2004/11/12 :  10:07:28  Show Profile Send Roq a Private Message
hifi harri: Jag bytte orginalrören mot Mullard E88CC men det ska ju även funka bra med motsvarande Telefunken och andra rör har jag hört.
Det är trist att bara säga "allt blev bättre" så...
Jag tycker att det högre mellanregistret inte blev lika framträdande vilket gjorde ljudet mer lättlyssnat. Detta var den stora skillnaden. Basen var fortfarande fast och kontrollerad och diskanten har ingen tendens till vasshet. Senaste tiden har jag börjat lyssna med lurarna mer då jag senaste tiden irriterat mig lite på vanlig "rumslyssning" (ja, just det - det är nog rummet som låter). Det som slår mig mest är att jag kunnat lyssna länge utan den minsta tendens till lyssningströtthet vilket jag bestämt kommer ihåg att jag upplevde innan rörbytet.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/11/12 :  11:30:54  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Mycket konstigt att ett E88CC går i förtid, de ska hålla 10000+. Kan ju vara nått annat fel än röret (men inte troligt)

(Btw har 4 st Mullard E88CC till salu (egentligen cv2492))

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

zip
Member

117 Posts

Posted - 2004/11/12 :  16:23:24  Show Profile Send zip a Private Message
Är det inte detta som kallas mikrofoni? dvs att rören producerar ljud om dom påverkas av vibrationer...eller i detta fall stötar . Har i så fall inget med rörets livslängd att göra utan är ett ganska vanligt fenomen i rörvärlden, vissa rör är dock känsligare än andra.

MVH /Zip
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2004/11/12 :  16:35:44  Show Profile Send Bland a Private Message
Det finns andra fel på x-can eller?

Jag tänkte byta rör i min x-can v2 så jag öppnar den och ser att en av kondensatorerna har böjt sig mot röret. Jag försöker böja den lite, men den går av. Kondensatorn ser inte frisk ut. Jag går ner till handlarn runt hörnet, jag bor i sthlm, och lämnar in steget. Idag ringer det en ung man och säger att han vill 1000kr för denna lagning. Jag frågar hur det är möjligt att ett byte av en kondensator kan kosta 1000kr? Han svarar att att ALLA är trasiga (5st, eller hur många det nu är). Hur är det möjligt? Efter tre år går alla sönder samtidigt? Jag kan inget om teknik men jag ilsknade till och frågade. Han svarade; "Om du byter själv så är det gratis". Jag bad och få prata med ägaren och han svarade att vi byter i förebyggande syfte. Ägaren säger; "För kondensatorerna kommer att gå sönder. Har en gått sönder går alla sönder. De är inte friska och håller på att torka ut". Jag fick ett svar. Det kanske är sant, vad vet jag. Jag sa ja, till reparationen.

Ni som kan teknik. Är detta trovärdigt eller är jag en lurad kund. I vilket fall var det en synnnerligen otrevlig reparatör. Ägaren var ok. men inte mer.

Ilsken kund i ett grått stockholm
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/11/12 :  16:48:58  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Bland> Bara för att en kondensator har börjat torka ut så behöver ju inte alla göra det. Mina far äger en Hitatchireciever från 1977 och kondensatorerna i den har inte torkat ut än. Att de byter dem i förebyggande syfte är ju rent bull, de vill tjäna pengar inget annat.


I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/11/12 :  16:50:24  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Zip> Jo visst rör har mikrofoni men i mitt fall var det absurt mycket, de ringde hur mycket som helst, det var uppenbart att det var nått fel på röret.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2004/11/12 :  16:53:11  Show Profile Send Bland a Private Message
Rydberg.Tack för svar. Det kunde man nästan gissa. Skurkar!

Än mer ilsken :-(
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/11/12 :  16:58:26  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Om du kan hantera en lödkolv så kan det vara idé att byta kondensatorerna till bättre typer. Kolla in denna länken: http://www.rock-grotto.co.uk/capscomplete.htm

Före


Efter

I'm not a complete idiot, some parts are missing

Edited by - Rydberg on 2004/11/12 16:59:10
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2004/11/12 :  17:04:24  Show Profile Send Bland a Private Message
Om jag kunde så skulle jag gärna löda själv. Men mina lödningar är helt katastrofala. En gång försökte jag löda i min grace arm (707mk2). Det slutade med katastrof då huvudet är i plast och jag "råkade" smälta delar av detta huvud. Jag fick köpa en ny arm (mörch dp6 och den lät mycket bättre). Det var sista gången jag lödde något.:-)Därför lämnar jag nu in eländet när det går sönder.

Lättlurad, det är jag!
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/11/12 :  17:07:35  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Vid närmare eftertanke var ju min fråga tämligen korkad. Hade du varit en fena på att löda så skulle du ju lagat x-can:en själv. Jaja, får skylla på att det är fredag

I'm not a complete idiot, some parts are missing

Edited by - Rydberg on 2004/11/12 17:07:58
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2004/11/12 :  17:09:45  Show Profile Send Bland a Private Message
Jo, det är fredag. :-)
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2004/11/12 :  17:15:07  Show Profile Send Roq a Private Message
Rydberg: Jag återkommer kanske ang. dina rör.
Jag har ännu inte tyckt att jag fått nån klar försämring av ljudet. Apropå 10000+ timmar så var det ett begagnat/OK uppmätt rör så jag har ingen aning om hur välanvänt röret var (men det var billigt ).
Go to Top of Page

Guldis
Member

116 Posts

Posted - 2004/11/12 :  23:41:16  Show Profile Send Guldis a Private Message
Har själv en xcan v3 som jag bytt samtliga kondingar till Blackgate NX i signalvägen och Sanyos lågimpedans typ i övrigt. Orginalkondingarna är sorgligt billiga... kostar ett par spänn styck på Elfa. Dom är av fabrikat Jamicon, V2:an har samma fabrikat på kondingar.

Ska inte påstå att det är ngt extremt ljudlyft men jag sover bättre...
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2004/11/13 :  09:54:41  Show Profile Send Roq a Private Message
Guldis: Vad är det för rör som sitter i V3?

Edited by - Roq on 2004/11/13 09:55:04
Go to Top of Page

Guldis
Member

116 Posts

Posted - 2004/11/13 :  12:15:20  Show Profile Send Guldis a Private Message
Det är Philips rör.

Har förresten rotat i mitt XLPS V3 osså, samma snikkondingar där. En billig spänningsstabiisering åkte osså ut. In med kvalitetsregulatorer, kondingar och drosslar i filtreringen (orginal satt motstånd). Steget blev märkbart tystare (lägre brus o brum golv) till MC pickup.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/11/13 :  12:26:48  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Är det Philips Jan 6922? Dessa kan inte jämföras med NOS Philips E88CC (varken pris eller prestandamässigt)

I'm not a complete idiot, some parts are missing

Edited by - Rydberg on 2004/11/13 12:27:06
Go to Top of Page

Guldis
Member

116 Posts

Posted - 2004/11/13 :  13:13:34  Show Profile Send Guldis a Private Message
Det är Jan 6922
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/11/13 :  13:20:15  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Ok, inte så trevligt rent ljudmässigt imho

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2004/11/13 :  13:20:34  Show Profile Send Roq a Private Message
samma då som i V2 väl?
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2004/11/13 :  18:26:37  Show Profile Send Bland a Private Message
Behöver man bias justera i x-can v2? Eller är det automatisk?
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/11/13 :  18:36:14  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Bland> Plug and play

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000