Jag skulle nog gissa på det. Ser onekligen ut som dom som sitter i min sub iaf :) Samma typ av magnet är det ju också.
Jag röstar för :)
TB gör ju rätt trevliga element. En kompis har 2 8":are till ett sub-bygge. Verkade vara lite knepiga att stämma av(långt rör) till portad låda men verkar vara mycket duktiga.
Om jag inte minns helt fel visade Audio Pro två baselement på Arken, ett med litet neodymium-magnetsystem och ett med ett större "konventionellt" magnetsystem.
Skulle man ersättat dessa små magnetsystemen på TB-elementen med typ ferritmagneter skulle magnetsystemet blivit ungefär lika stort som hela elementet . Dom har en extrem linjär slaglängd.
Har sett nåt av Seas element ha sån liten magnet, tror den var sammansatt av flera små neodyniummagneter i cirkel. Ger ju mkt "luft" innanför så konen kan andas mkt friare/lättare in i högtalarens volym.
SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300 (Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Jm labs(Focal) basar med powerflower magnet måste ju bara nämnas när man talar om magneter.Finns på hifikit.Den har ett stort antal staplade neo-magneter(tror att det är neo iaf).Kunde inte länka dit.