HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Personlig HiFi
 Hörlurs Hi Fi
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

cave
Member

54 Posts

Posted - 2004/11/18 :  22:15:09  Show Profile Send cave a Private Message
Tjena!

Jag har för någon månad sen köpt ett par Grado RS-1 på Ebay 40% billigare än i sverige!
(det att dom var billigare än i sverige är bara ett tips, inget skryt)

Och nu vill jag ha en hörlursförstärkare. Dollarn är snorbillig just nu så därför sneglar jag på att beställa från USA eller någon annan stans som handlar med dollar.

Jag vet att väldigt få här lyssnar på hi fi genom hörlurar, men personligen anser jag att det är det bästa ljudet till det bästa priset. Men om någon ha tips på bra förstärkare, eller usla för den delen, så att man inte går i någon fälla.

Det verkar vara en ** djungel, kolla t.ex. på denna sidan, som enbart har samlat bilder på förstärkare men ingen info. http://ipodstudio.com/gallery/ (klicka på headphone amps.

Tidigare hade jag ett par sennheiser HD 600 tillsammans med en X-can och var helnöjd med det tills jag bara kände. Shit vad detta låter konstlat vasst, och då sålde jag skiten.
Har inte alls ångrat mig i det. Sennheiser har sån jävla skärpa i diskanten att man håller på att spy. Och X-can vet jag inte vad jag ska tycka om, mer än att det finns 2000 sidor som visar hur man ska bygga om dom för att få bättre ljud. Då känns det bättre att ha något som är gediget byggt från början.

Jag sneglar mot rör-förstärkare för att förädla värmen och den extremt detaljrika basen i min Grado.

Detta var något jag hittade på E-bay, men är inte instatt i märket.
http://www.wooaudio.com/products/wooaudio3.html

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2004/11/18 :  23:32:05  Show Profile Send Roq a Private Message
Vincent KHV 111?
Jag har inte hört den men om du gillar det lite varmare ljudet så har den här omnämnts. Tror den ligger nån stans kring 3-4.000:-
Det som verkar lite meckigt med den är de separata volymkontrollerna för varje kanal. Nån som provlyssnat? Jag kommer bara ihåg att den fick "sådär"-betyg i H&M.
http://www.vincent-tac.de/roehren/KHV_111.htm
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/11/19 :  00:05:57  Show Profile Send marbrink a Private Message
Köp Grado RA-1 från USA nu. Matchar RS-1 väldigt bra. Finns inte många lurstärkare som är bättre till RS-1. Jag har själv kombon...

Du är välkommen till mitt "smådöda" lurforum om du vill! =) http://personalhifi.2.forumer.com/ Där finns det en hel del länkar till olika tillverkare av hörlursförstärkare!

Edited by - marbrink on 2004/11/19 00:07:37
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2004/11/19 :  09:49:30  Show Profile Send Roq a Private Message
marbrink: Vad säger du om den kritikerrosade EAR 90?
Vad finns det i prisklassen kring 3000:-?
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2004/11/19 :  10:07:01  Show Profile Send Roq a Private Message
Hmm, RA-1 kanske inte är så dumt. Sitter ett vanligt 9V-batteri i den väl?
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2004/11/19 :  10:52:21  Show Profile Send Roq a Private Message
OK, har kollat i ditt forum så jag har fått svar på att det är 2 st 9V-batterier som räcker ungefär 30-40 timmar.
Go to Top of Page

cave
Member

54 Posts

Posted - 2004/11/19 :  12:14:30  Show Profile Send cave a Private Message
Men RA-1 känns klen. Den har dessutom fått kritik på att den inte är lite klen.

Vincent kan kännas aktuell eftersom jag har Vincent SA-3 CD-spelare.

Marbrink! Skitbra iniativ med hörlursforum. synd där inte är så mycket aktivitet, men vi får väl ändra på det!
Go to Top of Page

karlstorck
Member

286 Posts

Posted - 2004/11/25 :  07:39:15  Show Profile Send karlstorck a Private Message
Det lilla jag kan bidra med:

Har ett par Senn 580 plus en Musical Fidelity X-Can v3. Detta är en kombination jag är mycket nöjd med, och inte alls vass på något sätt. X-can är rördriven så det är ett ganska varmt ljud även om X-Can:en inte är extremt rör-ljudande. Jag kan inte jämföra med äldre versioner av X-Can men vad jag har läst mig till skall skillnaden vara stor (till det bättre).

X-Can kan också, vad jag läst mig till, behöva bättre rör. Dessutom är den känslig för mikrofoni, vilket kan förbättras med bättre rör och andra kända metoder. Dit har jag inte kommit än.

Detta skall kompliteras med ett par Grado SR325 vad det lider men de har inte inkommit från staterna än. Kombinationen X-Can/Grado är omtvistad. Vissa älskar den; andra säger att det är skit. Den populäraste förstärkaren till Grado är Creeks OBH-11/21. Men jag har aldrig hört den.

Jag hade tidigare en Pro-Ject Head box och den var väl ok, men inte mer. Värd pengarna? Tveksamt. X-Can v3 har ett betydligt bättre ljud. Sennheiser gör kinkiga lurar, medans Grados är erkänt lättdrivna. Kanske Pro-Jecten fungerar bättre med Grado-lurarna?

"Halvdött"? Njae, luktar nästan ju ;-) Hur som helst rekommenderar jag Head Fi-forumet. Det är det största och bästa tillsammans med Head Wize för projekten och DIYare. Själv planerar jag en cmoy och en Apheared 47 och ett crossfeed filter med ingångsväljare.

Kalle
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2004/11/25 :  08:21:51  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag har HD600 och X-Can V1.
Jag är också lite frågande, för någon vasshet finns det definitivt inte i mitt system.
Snarare tvärt om.
Har du kollat signalkällan?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

karlstorck
Member

286 Posts

Posted - 2004/11/25 :  08:30:24  Show Profile Send karlstorck a Private Message
Det slog mig just att Grados lurar brukar kritiseras för att vara vassa av deras belackare. Av dem som gillar dem, jag till exempel, kallas det detaljerade eller analytiska. Sennheiser däremot anser jag vara lite svulstiga och lite stora i ljudet (åtminstonde 580/600/650-serien). Beyerdynamic är väl lite mitt emellan.
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/11/25 :  11:53:12  Show Profile Send marbrink a Private Message
Oj! Har glömt att kolla den här tråden.

Roq: Ear 90 är nog riktigt bra. Ska låta neutralt, kraftfullt men ändå inte kallt. Förmodligen en mycket prisvärd lurstärkare! RA-1 är riktigt trevlig och jag tycker det är rätt praktiskt med batteridriften.

Cave: Tack för lovorden! RA-1 är väl inte den mest kraftfulla lurstärkaren, men den är ju byggd för Grado lurar och där räcker den mer än väl. Ska även låta helt ok med HD600 har jag hört. Låter även rätt trevligt till mina Etymotic ER-4 tycker jag...
Go to Top of Page

Nissenos
Starting Member

25 Posts

Posted - 2004/11/25 :  20:54:19  Show Profile Send Nissenos a Private Message
Jag planerar att bygga Kevin Gilmore's Dynahi, en ren class A förstärkare som ska passa (enligt honom) till alla dynamiska hörlurar, grado etc. Kan ej uttala mig om ljudet men konstruktionen ser väldigt intressant ut. Den beräknas att kosta ungefär 500$ i bara delar, men då får man det kul att knåpa ihop den själv. Jag tror det blir den sista hörlursförstärkaren jag bygger på ett tag, om jag inte går till elektrostater. Deadline för att beställa PCBs är fredag.

Finns hur mycket informationen om den på www.head-fi.org.

http://gilmore.chem.northwestern.edu/
Lite info om hans filosofi.

N/A
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000