Author |
Topic  |
|
ulf
Member
    
332 Posts |
Posted - 2004/11/20 : 11:18:45
|
Situationen är denna. Jag är intresserad av en exklusiv High End apparat från USA som jag kallar X. Den kostar ca 10.000USD i USA dvs 70.000SEK. Generalagenten "A" lever inte på X utan har ett flertal agenturer som han försörjer sig på. Han gör ingen reklam för X, har inget lager av X (X tas hem på beställning. X säljs direkt av A till kund utan inblandning av butik. Här borde inte gälla vanliga regler för A:s påslåg, butikspåslag etc. Givitvis får A betala frakt, tull moms mm och skall ha en viss vinst. Vad är ett rimligt pris ut till kund i dylikt fall? |
|
Sanoj
Mannen med bilderna
    
2475 Posts |
Posted - 2004/11/20 : 13:36:40
|
Naturligtvis får du betala det lokala butikspriset, då produkten för all framtid annars är prisdumpad....
// Jonas
|
Konsult hos Consulterna |
 |
|
Bland
Member
    
672 Posts |
Posted - 2004/11/20 : 16:42:20
|
Sanoj. Nja. Kan man inte dema en produkt eller på annat sätt visa produkten så kan man inte ta fullt betalt. Det är inte seriöst! Agenten har inte haft några kostnader för varumärket utan förmedlar en produkt. Då kan inte vanliga påslag gälla! |
 |
|
tober
Component.se
    
1318 Posts |
Posted - 2004/11/20 : 17:04:21
|
Jag förstår helt vad Sanoj tänker på och kan bara hålla med. Tex skulle jag själv ha en agentur och sen sälja direkt till kund så måste man ju självklart ta marknadspris på produkten annars så förstör du själv din egna marknad. Kanske inte så ofta att agenturen säljer direkt till slutkund heller om man inte har en egenbutik etc och istället bör det rätta vara att hänvisa till en återförsäljare istället. Visst kan det vara skoj för just det köpet och konsumenten blir glad för att ha tjänat lite pengar men gör också att man kraftigt försämrar för de butiker som säljer ens produkter.
|
Driver sajten component.se. |
 |
|
akktustakki
MJW Musik hemma
    
1098 Posts |
Posted - 2004/11/20 : 17:49:38
|
Jag tycker att det känns som både ja och nej i detta fallet.
Vad jag menar är att om märke X redan finns representerat i Svedala av annan GA så är det gråzon att köra egen förmedling. Det förfarandet i och för sig inget nytt eller unikt. Tveksamt om det är riktigt. Rätt osnyggt och okollegialt är det under alla omständigheter.
Om nu handlare A är GA för märket X så är det egentligen upp till honom/henne att göra en affär. Det finns väl egentligen inga skäl till varför GA inte kan jobba med direktförsäljning?
Om märke X inte har en egen agentur så ser jag inga hinder att göra en kundförmedling.
Ungefär. |
nu schlappnaru av... DIY. Monacor
|
 |
|
ulf
Member
    
332 Posts |
Posted - 2004/11/21 : 11:13:35
|
Märket X finns inte rep av anna GA i Sverige.OM GA tar ut fullt pris som om det vore det en vanlig produkt med reklam,lager, butik mm blir vinsten väldigt stor. en 70000kr apparati USA hamnar lätt på 100.000:- i Sverige medan GA antagligen köpt den för 50% av uSA priset ca 35000:-. Vad är då rimligt att priset skall hamna på utan lagerhållning,reklam,butikspåslag mm? |
 |
|
tober
Component.se
    
1318 Posts |
Posted - 2004/11/21 : 12:12:18
|
Rimligt pris vore väl då att han tar samma pris som i USA. Att det ska bli billigare att köpa den att man bor utomlands blir ju också fel. Då skulle konsumenter som bor i USA be nån i Sverige att köpa den och skicka tillbara den för att tjäna stora pengar. Det optimala för en handlare är ju när en produkt håller ungefär samma pris oavsett var man köper den. Dock ska det inte vara nåt monopol på produkten för den skulle och visst det är svårt kanske att i alla länder få priset att konkurrera med andra produkter men man kan inte heller få allt.
|
Driver sajten component.se. |
 |
|
ulf
Member
    
332 Posts |
Posted - 2004/11/22 : 11:35:06
|
OK Tober håller med dig. Apparaten bör kosta ungefär som i USA! Skall bli spännande att se vad GA vill ha betalt. Hittills har diskussionen bara rört sig om själva apparaten med agenten. |
 |
|
gurin
Member
   
196 Posts |
Posted - 2004/11/22 : 13:04:24
|
ulf, när du säger samma pris som i USA så måste du till det lägga vår moms 25 % och vår tull samt frakt. I USA har de flesta staterna ingen moms alls. Det betyder en hel del på slutpriset. 1.25 X 70 000 är ju 87.500 och moms tas ut på frakten också.
mvh/gurin |
Mina öron är mina mätinstrument. |
 |
|
swede
Member
    
1091 Posts |
Posted - 2004/11/22 : 17:14:02
|
Ulf, jag tycker du verkar lite agressiv i din argumentation, som om du av oss försöker få stöd för dina förhandlingar. Så länge du inte nämner vilken produkt det är, har vi svårt att komma med några riktigt bra råd.
Så länge du inte är GA själv för produkten har du egentligen inte så mycket att säga till om gällande vad den borde kosta i sverige. Om du vill komma billigt undan bör du kontakta företaget i USA och be dem om en "engångs affär", vilket troligtvis är det enda sättet du kan komma undan billigare, med de nackdelar som medföljer en import-affär gällande garantier och dylikt.
Den leverantör du förhandlar om priset med här i sverige skall ju också stå för garantier, service och reparationer, vilket för honom blir riktigt dyrt om det inte finns någon etablerad serviceorganisation här i sverige (och kanske inte i resten av europa helle för den delen).
Så att GA får köpa den för "X procent av kostnaden av USA priset" och "borde bara ta så och så betalt" är avhängigt så otroligt många faktorer, risktagande och en miljon andra parametrar (som redan tagits upp).
Om man sätter sig in i GA's sits här i sverige skulle jag bara ta upp räknemaskinen och räkna:
* In-pris * Påslag för frakt * Påslag för tull ------------------- Summa: Bruttopris
* Budgeterad kostnad för icke existerande marknadsföring * Marginal (0.1 - 2000% vad han nu normalt tar) * Moms
Att han inte för produkten på lager och du är den enda som vill köpa den, bådar ju för att hans pris också blir större, då han bara köper en. Knappt värt ansträngningen, då "din typ" av kund, som redan innan köpet verkar agressiv, kan bli riktigt jobbig att ha att göra med efter att affären är avslutad. Speciellt om det blir något krångel med för höga förväntningar, trasiga delar, etc.
I GA's marginal skall ju också räknas in hur mycket tid han lägger ner på affären. Jag menar, om han kan sälja 200 stycken andra produkter med normal/standard-marginal och utpris för samma kraftansträngning, så kommer han ju göra ett bra mycket högre påslag på den här produkten också. Vanligtvis brukar ju en GA förhandla om större mängder av en produkt, vilket gör att påslaget blir mindre per enhet.
Sorry att mitt inlägg blev lite negativt, men trenden på det här forumet är oftast att "de stora försäljarna försöker bara blåsa oss och tar ut överpriser", när det egentligen kanske är tvärt om. Vem som helst får faktiskt lov att starta en HiFi-butik, Generalagentur eller vad man nu vill hålla på med. De som gör så, kommer snart på att man inte tjänar så stora pengar på det, varpå de slutar.
Och om man skall se det från din sida, skulle jag akta mig att köpa en pryl som ingen annan har. Så fort du får problem med prylen, så är du först i sverige. Det finns ingen erfarenhet här och pryler måste säkerligen skickas till USA om den går sönder. Andrahandspriset är heller inte att leka med i det fallet. I princip obefintligt.
Lycka till! //magnus |
perl -ne'chomp;$a.=pack"b*",$_;END{print"\n$a\n\n"}'<<RM 10000010001101101010011000001110000101100000010001001110 101011100011011010100110110011101000010001010000 RM |
 |
|
ulf
Member
    
332 Posts |
Posted - 2004/11/22 : 18:59:51
|
Magnus Som första kund (?) tar man ju diverse risker som Magnus nämner. Kanske borde man då få köpa apparaten extra billigt. Om jag finner den vara så revolutionerande bra som påstås i USA så kan jag ju ge positiv feedback på en mängd forum I Skandinavien och därmed indirekt ge bra "reklam" för produkten. Kan vara värt mycket för en produkt som det ej satsas reklam på i vår del av världen. Meningen med tråden är ju att få fram ett rimligt pris både för mej o generalagenten i en ovanlig situation och insunationen av Magnus att jag är en aggresiv o jobbig kund gör mig ledsen. |
 |
|
esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben
    
2578 Posts |
Posted - 2004/11/22 : 21:59:35
|
Köp en biljett, flyg över, gå på Fry´s och Best Buy. Schoppa lite Jeans och balla skor. Köp lite dataprylar, kamera etc. Och din drömapparat!!!
Jag skickar PM om resten.
/esl |
 |
|
swede
Member
    
1091 Posts |
Posted - 2004/11/23 : 10:46:06
|
Hej igen,
Ulf: Att du tar illa upp är förståeligt. Det är aldrig trevligt att få kritik, det förstår jag. Det du skriver i dina inlägg, gör att man uppfattar dig som en ganska aggressiv kund, även om det kanske inte är så du uppfattar dig själv. Det är otroligt svårt att nyansera sig i det skrivna ordet. Sådant man tror är väldigt klart och tydligt, när man läser det själv, kommer tolkas (och misstolkas) av de som läser texten.
Att du är ute efter ett rättvist pris, tvivlar jag inte alls på. Den mening jag inte delar med dig, är vad som är ett rättvist pris. Och det är precis det, som en förhandling går ut på; Att komma fram till ett pris som BÅDA parter anser vara rättvist, eller i alla fall acceptabelt.
Kan man inte komma fram till ett sådant pris, brukar man kalla det att förhandlingarna gått i stå. Vanligtvis blir det inte någon affär av, då inte båda parter är överens om vad som är ett rättvist pris. Även om vi här på forumet skulle komma fram till ett för konsumenten fördelaktigt (märk väl att jag inte skriver rättvist, utan fördelaktigt) pris, spelar i sammanhanget mycket liten roll. Säljaren måste också vara med på noterna.
Och att man skall få ett mycket bra pris för att man är först att prova en produkt gäller enbart i de fall generalagenten faktiskt kan tänka sig göra en förlust på den första affären, eller göra en mycket liten vinst, då denne faktiskt PLANERAR en produktlansering i denna regionen. Annars är han inte en seriös handelsman, som tar en onödig risk gällande garantier och service.
Dock råder jag dig att använda just de argumenten när du förhandlar med GA, locka honom att förstå att det finns (inte kanske, utan verkligen finns) ett underlag för att lansera produkten i regionen. DÅ kommer han förstå att det du gör, är att faktiskt delbetala hans utgifter för reklam (testa produkten, skriva recensioner och dyl). Men det är en fin balansgång, som kräver att du förstår vad just den personen går igång på. Försök!
Avslutande vill jag bara säga att jag inte är mot dig personligen. Inte alls. Jag argumenterar bara hur en generalagent resonerar i sådana här fall. Kanske har jag helt fel, mycket möjligt.
Lycka till, //magnus
|
perl -ne'chomp;$a.=pack"b*",$_;END{print"\n$a\n\n"}'<<RM 10000010001101101010011000001110000101100000010001001110 101011100011011010100110110011101000010001010000 RM |
 |
|
bfjohansson
Member
   
199 Posts |
Posted - 2004/11/23 : 11:13:30
|
Trots att vissa GA tar ut hutlöst för dollarn finns det trots allt andra som har en mycket trevlig prispolitik. Tänker närmast på Subas som tar USA-pris gånger aktuell kurs till slutkund i Sverige. Sedär en som förstått att HiFi numer kan handlas på en internationell marknad och att man måste kunna konkurrera. |
 |
|
ulf
Member
    
332 Posts |
Posted - 2004/11/23 : 12:54:02
|
Jag kommer ihåg för några år sedan när många affärer- jag tror tom HIFconsult- tog det amerikanksa priset x 10 kr. Dvs min 10000USD apparat skulle kosta 100.000:- i butik. Dollarna var låg då och den är väl nu nere i samma nivå som då. Om någon tar aktuell dollarkurs rakt av är det naturligtvis great. |
 |
|
jos
Member
    
815 Posts |
Posted - 2004/11/23 : 13:08:33
|
Swede
Jag noterar ingen som helst aggressiv framtoning i Ulfs inlägg. Om du nu uppfattar det så behöver inte det betyda att fler gör det... |
 |
|
swede
Member
    
1091 Posts |
Posted - 2004/11/23 : 13:45:56
|
Jos: Det har du troligtvis rätt i!
Jag har inte alltid rätt, men tycker väldigt mycket om att diskutera.
//magnus |
perl -ne'chomp;$a.=pack"b*",$_;END{print"\n$a\n\n"}'<<RM 10000010001101101010011000001110000101100000010001001110 101011100011011010100110110011101000010001010000 RM |
 |
|
Aton
Member
    
2048 Posts |
Posted - 2004/11/24 : 00:19:04
|
quote: Det du skriver i dina inlägg, gör att man uppfattar dig som en ganska aggressiv kund, även om det kanske inte är så du uppfattar dig själv.
Jag ser ingen som helst aggressivitet i Ulf inlägg eller attityd. Den enda som argumenterar aggressivt i den här tråden är väl densamme som citeras ovan. |
 |
|
mayro
Lämnat på egen begäran
    
10984 Posts |
Posted - 2005/01/14 : 01:44:02
|
Jag känner Ulf personligen sedan många år. Och jag känner honom både som kund och vän. Idag är han och hans familj enbart vänner till mig o min familj då jag inte "Förmedlar" någon stereo sedan många många år. Jag kan intyga att Ulf är en superbra kund! Där det inte uppstår några som helst problem oavsett om produkter inte överstämmer med förväntningar eller kvalitet osv. Dessutom så pratar ALDRIG Ulf massa bakom folks rygg. Så all heder till dig Ulf!!! Sedan angående detta med priser på saker. Dollarkurs ggr aktuellt pris plus lite förtull o moms. sedan drar man av ett resonabelt %-avdrag såsom om man säljer till en ÅF. Fast lite mindre då man ändå har kostnader osv om saker går sönder. då får man fram ett ok säljpris om man inte säljer via butik. samt att priset då blir rätt överens med usa pris. Sedan vill jag med min begränsade erfarenhet säga en sak till. Det är nog inte mycket av den tunga hifin som säljs till brutto ifrån butiker. Så dom riktpriserna är ofta inte dom som betalas ändå. Att sedan snudd alla butiker också redan har egna agenturer gör ju att märken har svårt att få fotfäste och få en lite mer god försäljning också. Så Svedala är nog inte en "god marknad" för någon firma. Detta pressar också upp inköpspriser osv för handlare o agenter. Detta då ingen då får några volymer osv. Hmm. Jag kom lite ur spår här ser jag. Men det är nog sant i alla fall. Men till Ulf vill jag säga detta som följer! Stå på dig!! Jag vet lite vad det handlar om. Och jag vet du inte försöker smita ifrån en 10000sing eller så. ´för Du har råd med att betala om det är "rätt" pris. Så stå på dig i ditt lite krigande om hur påslagen görs. För då det gäller dessa priser/märken du talar om så har du 100% rätt.. Dom tar ocker priser för detta märke. Så det är bra någon tar upp detta. Lite synd bara att du missförstås en del. Om man fick skriva ut märke osv skulle nog alla utom den som säljer sakerna hålla på dig ..Dessutom så är ju saken också klar , du hade köpt denna produkt för 70000. Men också för ett lite högre pris. Men inte då det blir larvigt höga påslag. Men grunden mest för detta inlägg är att berätta att Ulf är en 100% kanonkund. Som ALDRIG bråkar eller krånglar. Samt en sann hifinörd av den rätta skolan. Tur folk som ulf finns så vi som INTE har råd att ens med rabbater köpa dessa fina saker nya ändå sedan kan köpa dom som fina beg efter några år för ännu billigare pengar. MVH Tobbe
|
Driver Mayros hifidagis
|
 |
|
trippelbogey
Member
   
159 Posts |
Posted - 2005/01/18 : 23:59:53
|
Ett exempel VPI scout med JMW 9 tonarm kostar $1600 (butikspris)i USA dvs ca 11.000 SEK
14 % tull (tror jag det är för tillfället) 25 % moms 15.675 1500 i frakt =17.100
Antag att VPI vill ha ca $ 1000 (ca 35% till USA butiken) dvs importör(ÅF) till Sverige får då betala enl ovan:SEK 9.700
Vet ni vad den kostar i Sverige ? Är det någon som sett den marknadsföras i Sverige ?
Jag vill inte komma med anklagelser utan endast ett exempel från tillgängliga uppgifter
|
 |
|
Neon Park
Member
    
1013 Posts |
Posted - 2005/01/19 : 04:32:08
|
Testade inte High Fidelity den i sitt senaste nummer är det den så kostade den 19'. Mvh |
 |
|
|
Topic  |
|