Sen kan man visst ansluta extern mic men vad ska man ha då? Den ska visst stödja en kondensatormic men bäst är det väll med en som inte drar extra ström?
Hon ska kunna skicka demos mm så det är väll lite krav på kvalitet ändå. Enkelt handhavande då hon absolut inte är något teknikerfreak. Pris ja inte över 3000iaf men såklart billigare e ju bättre för mig. Storlek är nog inget problem så länge den inte är en pa-rigg:-)
Varför inte någon slags diktafon? Mp3-spelares inspelningsförmåga av ljud brukar vara på ungefär telefonkvaliteét. Lättast av allt är nog att köpa en mic till datorn. Lite installationshjälp så klarar hon lätt av det själv sen.
Jag har i arbetet köpt en Olympus DM-20 som jag använder som doktafon (ja, inte bara jag, det slutade med att jag la order på intervjuutrustning för över 100tkr...). Den funkar mycket bra, men har lite ont om lagringsutrymme (4 timmar, bästa läget). Till denna köptes ett par mikrofoner från AKG (ett kit), men de är ju inga sångmikrofoner, vad jag förstår.
Edit: jo, det blir .dss eller WMA-filer av det hela i en rätt hyffsad kvalitet. Har inte gjort några audiofila utvärderingar dock.