Visst är pris/prestanda bra men det är rätt mycket pengar för en station med "fast" temperatur. Har själv haft en liknande Weller-station med fast temperaturreglering och tyckte den var bra. Dock fann jag det rätt ofta begränsande att inte snabbt kunna ändra arbetstemperatur.
Har jobbat men en dröse olika mer eller mindre dyra Weller-stationer och tycker faktiskt att de Welleman(?)-stationerna som exempelvis Kjell&Co har är mycket prisvärda. För en betydligt lägre summa får du en elektroniskt temperaturreglerad station.
datar: Hej, den där stationen är säkert prisvärd, men som php säger så kan man ibland ha behov av att reglera temperaturen. Detta går ju visserligen, med hjälp av att man byter spets (dom har olika templägen). Jag har själv en WECP-20 (äldre modell av WS-51) vilken har analogt reglerbar temperatur och det är nog en användbar funktion. Denna köpte jag begagnad, och betalade ungefär 60€ för den med 2 kolvar (~600kr). Så om du kan tänka dej en begagnad station, så får du nog mera prestanda i förhållande till pris..
Jag har den här som jag köpte begagnad för 1500, den funkar kanonbra, det kan vara värt att kolla begagnatmarknaden också för det är inget direkt som slits jättemycket förutom spetsen som man byter ut billigt.
Har själv haft den första (billigaste) varianten för 498 kr ett par år. Använder den mest till lödning i dator-sammanhang men även till högtalare och förstärkare. För mig har den fungerat alldeles utmärkt då jag som "hobby-användare" inte använder den mer än ett par gånger i veckan.
Finessen med att använda en lite dyrare station, vilken kan köpas in riktigt billigt på rätt ställe, är att spetsar och tillbehör finns i större utsträckning. T.ex. den billiga modell 40 från Weller kostar ju SEK 850 ungefär. Inte ruskigt illa jämfört med de billigaste för SEK 400-600.
En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)
PS.Horn hör hemma på Älgar och glas är gjort av grus DS ;-)