Jag skall lägga en beställning på CDon idag eftersom de sänder utan frakt idag. Jag hittade en SACD-skiva som intresserar mej. Zilliacus/ persson/ raitinen Goldberg Variations For String Trio Bwv 988 Kompositör: Bach Johann Sebastian. Är denna skiva värd 149 kr eller bör jag lägga mina surt förvärvade pengar på något annat?
Den är annorlunda mot vad man är van vid. Jag vet ingen som gjort en Goldbergare för stråkkvartet, gillar man stråkkvartet så bör man nog köpa skivan. Jag hörde för ett par år sedan i P2 Alltid på en söndag en fin inspelning av Goldbergvariationerna med en italiensk kammarorkester som tyvärr ännu inte är utgiven på skiva.
Var det inte den som var veckans konsert på SVT för inte så länge sedan? Jo, vill minnas att det var så...
Tolkningen var bra men i mitt tycke inte extraordinär (som t ex Bernard Labadies arrangemang för kammarorkester är, mumma)...
Jag har en inspelning av Goldberg även för stråkkvartett (som jag givetvis glömt namnet på) och den är också bra, men saknar den där lilla extra glöden...
Men för att återgå till trion, den är säkert värd att köpa (den ligger på min inköpslista om än en bit ner)... Goldberg är aldrig fel och man kan inte ha för många olika tolkningar!
/Georg
"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo