HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Peerless SDS-Projekt, 2-vägs
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Neville
Member

421 Posts

Posted - 2004/11/29 :  21:12:46  Show Profile Send Neville a Private Message
Jag ska hjälpa svärfar att plocka ut element, filter och dylikt till ett par golvhögtalare. Har kollat in några peerless element som verkar lovande(billiga) Har ni några andra elementförslag så kom gärna med förslag.

Tänkte höra vad ni tycker, eftersom ni sitter inne med så mycket kunskap och erfaranhet. Om någon vill hjälpa till med lite simuleringar vore det oerhört tacksamt

Basen verkar trivas bäst i sluten låda, men går den att köra i en basreflex tro? 10-20L, avstämd till runt 55Hz(!) för att kunna passa till en framtida baslåda.

Tänkte mej en delning på 3000Hz och en ca. 3db dämping på diskanten.


Elementen är följande:

6.5" Peerless 830657, 164 WR 26 72 THP LS 8 Ohm
http://www.d-s-t.com/peerless/data/830657.htm



1" Peerless 811827, 100 DT 26 72 SF FF WA 8 ohm
http://www.d-s-t.com/peerless/data/811827.htm


Käkar djupbas till frukost.

Edited by - Neville on 2005/02/15 22:45:04

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/11/29 :  21:54:18  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Bra element i prisklassen!

Vifa's P17 är lite dyrare men RUND så skall du försänka bas/mellanregistret så är det lättare att få till nedsänkningen.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/11/29 :  22:35:01  Show Profile Send Haakan a Private Message
55 e väl inte så dåligt? hellre 55 fina hz än 30 med rumsproblem...många stativare går inte under 50

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/11/29 :  22:58:38  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
quote:
Vifa's P17 är lite dyrare men RUND så skall du försänka bas/mellanregistret så är det lättare att få till nedsänkningen.


Och de tycker man nu...


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

haffe
Member

197 Posts

Posted - 2004/11/29 :  23:11:03  Show Profile Send haffe a Private Message
Får jag fråga varför du har bestämt dig för att bygga just golvare?
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2004/11/30 :  04:47:05  Show Profile Send Larsen a Private Message
De basarna, Peerless SDS, har ett chassi som enligt Peerless är gjort för att inte försänkas (jag tror iof att en liiiten försänkning kan vara bra om man nu vill lägga det arbetet). Deras basar i SLS-serien är likadant utformade (förutom att de är runda). Basen har en liten...ehm... peak 4-5 kHz, som du nog behöver ta om hand om om du ska dela vid 3 kHz.

Uj, vad sent det är.

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/11/30 :  09:46:36  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Peerless 6,5" 832732, 180 WR 33 102 PPB AL 8 ohm Lär bli bra som bas/mellan register men jag rekommenderar något lägre delningsfrekvens och när jag hastigt tittar på parametrarna tror jag inte att du skall ha 20 liter. Närmre 10. Men simulera själv!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2004/11/30 :  21:21:36  Show Profile Send Larsen a Private Message
Ah, 832732 har hängt med ett tag. Har hört dom i lite olika kombinationer, alla portade, och dom har inte gjort bort sig. Dom är som sagt lite enklare att försänka också. Snällare i sitt övre frekvensområde, i alla fall om man tittar på frekvenskurvan... teori. Lite svårt kanske, som E.A säger, att göra en golvare av dom, då dom optimalt inte ska ha sååå stor volym. Kör med 2 kanske.

SDS i en basreflex på ca 20 liter avstämd som du sa lär bli lite "boom box" med en liten puckel i basområdet kanske typ 70-150 hz
Går iof att göra en kombination, finlir då så pluggar du igen porten med något, så den blir sluten. Verkar passa bra i 20 liter slutet. Problemet är väl att det kan skilja i optimal dämpning av lådan, mellan slutet och portat.

Nyfiken på vad SDS serien kan prestera, dom är onekligen billiga. Glillar pappersmembran Ingen som provat?

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

Neville
Member

421 Posts

Posted - 2004/12/02 :  18:28:57  Show Profile Send Neville a Private Message
Haffe: Räknade på 20L. med smala lådor, och enklast att bygga, men det är inget som är spikat. Lutar åt ett par stativare nu. (Hmm, får ändra topicen då... )

EngelholmAudio: Menar du 10 liter basreflex eller sluten? Jag har inget program att simulera med, finns det gratisprogram för det? eller är det bäst att köpa ett sim. program, vad kör ni med?

Larsen: Hmm, boom box vill vi inte ha ;) Men ack ack, det verkar inte lätt att bygga en "fullregister" högtalare med en billig 6,5":a.... vill ju ha lite djupbas också. Fast 832732:an i 15L. avstämd till 45Hz borde funka bättre en 830657:an i en sluten låda på 20L. Vad tror ni?

Ingen som lyssnat på SDS serien?

Käkar djupbas till frukost.
Go to Top of Page

Neville
Member

421 Posts

Posted - 2004/12/06 :  12:13:51  Show Profile Send Neville a Private Message
Skulle någon vilja hjälpa till med simulering av låda och filter? Jag är ganska grön på det området, men är betydligt vassare på 3D (3D Studio Max), kan erbjuda 3D renderade bilder/modeller om någon skulle vilja byta lite tjänster.

Käkar djupbas till frukost.
Go to Top of Page

haffe
Member

197 Posts

Posted - 2004/12/06 :  14:13:12  Show Profile Send haffe a Private Message
Inte för att vara elak eller så, men finns det inte ett antal tusen designer med peerleshögtalare som flyter runt på internet? Det känns lite som du försöker uppfinna hjulet en gång till.

Edited by - haffe on 2004/12/06 17:14:23
Go to Top of Page

Neville
Member

421 Posts

Posted - 2004/12/06 :  22:38:07  Show Profile Send Neville a Private Message
Inte med 830657:an, har googlat för fullt utan att hitta det jag är ute efter. Allstå ett projekt med 830657 och 811827:an tillsammans.

Post:a gärna om du/ni hittar något, jag är evigt tacksam =)

Käkar djupbas till frukost.
Go to Top of Page

haffe
Member

197 Posts

Posted - 2004/12/07 :  08:22:30  Show Profile Send haffe a Private Message
Ok, du menade några modeller i synerhet.
Go to Top of Page

Neville
Member

421 Posts

Posted - 2005/01/16 :  18:26:38  Show Profile Send Neville a Private Message
Tänkte köpa LSPwin, någon som har positiva erfarenheter med detta program?

Käkar djupbas till frukost.
Go to Top of Page

Neville
Member

421 Posts

Posted - 2005/01/23 :  21:49:01  Show Profile Send Neville a Private Message
Nu blir det 830657 och 811827:an, i en basreflexlåda på 17,5L. Avstämd till 56Hz med ett 6,8 rör på 16cm, det blir lite "boom-box" med det får gå, i värsta fall kan man ju stoppa igen hålet och köra sluten låda.

Filtret är en annan femma, är medveten om att 830657:an har en rejäl puckel vid 3-5Khz. Och jag vet helt enkelt inte hur man ska dämpa bort den.... kan någon hjälpa mej?


830657:ans frekvenskurva. Den STORA elaka puckeln(!)


Tanken är iallafall att dela lågt, vid 2500hz. Hoppas diskanten klarar det, nedanför är en idé på filter.




Käkar djupbas till frukost.

Edited by - Neville on 2005/01/23 21:59:35
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/01/23 :  22:37:39  Show Profile Send marens a Private Message
Jag tror du behöver tänka mer på:
1. Peaken vid 4.3kHz. Denna kommer att finnas kvar med ditt filter.
-du kan göra en seriell RCL-krets och sätta parallellt med basen.
2. Diskantens och basens avrullning mot lägre/högre frekvenser och impedanspeaken för diskanten. Dessa påverka mycket mer än man först hoppas på. Tänk som att de ingår i delningsfiltret. Det är elementens akustiska respons (när filtret är inkopplat) som har betydelse för hur elementen summerar.
3. Baffelsteget. Låga frekvenser smiter runt bakom högtalaren till viss del och gör att nivån blir några dB lägre. Prova att öka spolen i basen till i storleksordningen ~1.5 - 2mH och dämpa diskanten några dB extra.
4. 55Hz låter lite mycket. Har du verkligen simulerat detta i ett lådprogram? Eftersom basens q är så pass högt så kanske du bör stämma av lådan vid runt 45-50Hz i stället. Jag tror att du skulle tycka att basen bara är "i vägen" och inte gör någon nytta annars.

mvh
/Martin

Edited by - marens on 2005/01/23 23:05:35
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/01/23 :  23:39:46  Show Profile Send silvervarg a Private Message
Neville, det du bygger är väldigt likt HFLS-1. Dvs ungefär lika stor låda, ett 6.5" baselement och en 1" diskant i en basreflexlåda.
Första frågan är varför du inte väljer att bygga en HFLS-1:a istället?
Om du vill bygga något väldigt liknande så kanske du kan inspireras lite av HFSL-1 bygget. De har hållit allt enkelt och fått enastående bra resultat. Med ditt val av baselement så måste du nog ha den där RCL sugkretsen som Marens pratar om, och så får du nog räkna fram lite andra värden på filterkomponenterna om du inte vill dela vid samma frekvens, fast det ser ju inte ut att bli så tokigt om du delar på samma som HFLS-1.

Go to Top of Page

Neville
Member

421 Posts

Posted - 2005/01/24 :  14:40:49  Show Profile Send Neville a Private Message
Marens, det ska jag kolla på. Har tyvärr inte något avancerat simuleringsprogram, kör med LSPwin som är ganska begränsat.

Har kollat på LspCAD också, men som jag har förstått det måste man CLIO-data eller liknande på elemnentet om man ska kunna göra någorlunda realistiska simuleringar. Sådan data verkar inte vara direkt lätt-tillgänglig heller. Har varken mätutrustning eller ljudrum heller... *snyft*

Anledningen till att jag stämt av på 55Hz är att basens Fs ligger på 52Hz, och man bör väl inte ligger under det???


Käkar djupbas till frukost.

Edited by - Neville on 2005/01/24 14:48:05
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/01/24 :  14:43:59  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Anledningen till att jag stämt av på 55Hz är att basens Fs ligger på 52Hz, och man bör väl inte ligger under det???
Det går ofta bra att underavstämma. Finns ingen egentlig nackdel med det. Jag har 6.5":are i mina högtalare med fs på 38Hz och lådans avstämning är ca 30Hz och det funkar mkt bra.
Go to Top of Page

Neville
Member

421 Posts

Posted - 2005/01/24 :  14:54:21  Show Profile Send Neville a Private Message
Men basröret kan väl inte bli hur långt som helst? Med avstämning på 45Hz blir 6,8cm diameter - 26cm långt. 5cm blir det 13cm långt, bättre. Men blir det inte blåsljud med 5cm rör?

Med understämning förlorar man väl effekttålighet, och SDS-basarna tål nog inte jättemycket effekt.

Käkar djupbas till frukost.

Edited by - Neville on 2005/01/24 19:16:13
Go to Top of Page

Neville
Member

421 Posts

Posted - 2005/01/24 :  14:56:40  Show Profile Send Neville a Private Message
Silvervarg, det är helt enkelt en prisfråga. HFLS-1:orna kostar dubbelt så mycket att bygga.

Käkar djupbas till frukost.

Edited by - Neville on 2005/01/24 18:49:54
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/01/24 :  15:12:18  Show Profile Send marens a Private Message
edit:

quote:
Men basröret kan väl inte bli hur långt som helst? Med avstämning på 45Hz blir 6,8cm diameter - 26cm långt. 5cm blir det 13cm långt, bättre. Men blir det inte blåsljud med 5cm rör?

Med understämning förlorar man väl effekttålighet, och SDS-basarna tål nog inte jättemycket effekt.
Alltså nu har ju basen du tänker använda ett högt q-värde. Då behövs en större låda och lägre avstämning för att få bra frekvensgång. Det går att minska lådan, men avstämningen bör ligga under fs för högre q för att inte få för mycket puckel. Enligt mina simuleringar så blir det inga problem med x-max av att stämma av lådan vid 45Hz i stället för 56Hz.

Till mina högtalare använder jag en port på 4cm, det funkar utan blåsljud eller trubulens. Men vill man vara säker så kanske en något större port är att föredra. 5cm borde inte bli några som helst problem.

Edited by - marens on 2005/01/24 20:58:11
Go to Top of Page

Neville
Member

421 Posts

Posted - 2005/01/31 :  10:11:13  Show Profile Send Neville a Private Message
Hur stor låda använde du i dina simuleringar? Ska ta och pröva ett 5cm:s rör.
Håller på att läsa in mej på filterkonstruktioner, men det är svårt utan mätutrustning.

Käkar djupbas till frukost.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/01/31 :  19:03:13  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Hur stor låda använde du i dina simuleringar? Ska ta och pröva ett 5cm:s rör.
Håller på att läsa in mej på filterkonstruktioner, men det är svårt utan mätutrustning.


Med 17.5 Liter låda och 50Hz avstämning får du denna respons:


Enligt uträkningarna unibox gör kan du mata in >70W ner till 45Hz utan att överskrida xmax. Det är rätt bra.


Det här med filter har en viss tröskel. Enligt mig så lönar det sig 100-faldigt att skaffa sig tillgång till egna mätningar på något sätt. Innan dess så är det som att famla i mörkret. Du kan väl höra dig för här på forumet ifall det bor någon i närheten av dig som har utrustning för mätning (jag bor strax söder om sthlm tex och skulle kunna hjälpa dig). Annars så skulle jag börja forska i att bygga en enkel mik-förstärkare och en mätjigg. Det är ganska enkelt och är lätt gjort på någon dag. Man tackar sig själv rätt rejält när väl det är gjort. Det jobbigsaste är att ta steget och börja, resten är lätt.

Att lära sig att mäta med datorn och Speakerworkshop tex finns det hjälp här på forumet att få, kolla tex in Linnars sida om detta.

Edited by - marens on 2005/01/31 19:04:04
Go to Top of Page

Neville
Member

421 Posts

Posted - 2005/02/01 :  19:32:39  Show Profile Send Neville a Private Message
Mäter du högtalarna i vanliga rum, eller har du extra ljuddämpning av något slag?
Jag har faktiskt en hyfsat bra mik liggande (400Kr från ljudia), kanske inte tillräckligt bra ;) ?

Ska ta och forska på det, blir ju lite lättare i framtiden. Tack för tipset =) *studs studs*

Käkar djupbas till frukost.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/02/02 :  11:10:17  Show Profile Send marens a Private Message
Jag brukar mäta med fönstring mitt i rummet och med närfältsmätningar som komplement. Ingen extra dämpning.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000