HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Skärmning!?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2004/12/01 :  08:37:50  Show Profile Send Tomas a Private Message
Hej allihopa! En god vän till mig hållerpå att bygga ett eget bio-system, och skulle vilja skärma av fronthögtalarna för att skydda TV´n mot elektromagnetisk strålning. Jag undrar hur ska man bäst göra detta för rimliga pengar!? Vore jätteglad för ideer!


MVH Tomas

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317

primere
Member

447 Posts

Posted - 2004/12/01 :  13:27:06  Show Profile Send primere a Private Message
Hmmm till en rimlig peng säger du!? Allt är relativt och vilka kontakter man har! Men klä lådan invändigt med aluminiumplåt! Vet inte om ni kan ha tur med metallvaruhuset! De kanske kan kapa till ett par stuvbitar åt er då det inte behöver vara så vackert! 5mm plåt hade varit effektivt.... men kan kosta en slant!
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2004/12/01 :  14:51:31  Show Profile Send Tomas a Private Message
Aluminium säger ni!? Vad brukar högtalar-tillverkarna använda?


MVH Tomas

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

Ionizer
Member

304 Posts

Posted - 2004/12/01 :  15:05:01  Show Profile Send Ionizer a Private Message
Kan man verkligen skärma magnetfält med aluminium?

Tror det finns lösa magneter att köpa (på tex hifikit) som monteras bak på elementen som fungerar som skärmning, annars få man helt enkelt köpa färdiga skärmade element..

Gräset är alltid grönare på den grönare sidan...
Go to Top of Page

primere
Member

447 Posts

Posted - 2004/12/01 :  18:58:38  Show Profile Send primere a Private Message
He he nej det kan man inte ..... läste fel! Trodde högtalaren skulle skyddas ...... så jag regretar mitt svar inget lämpligt svar alls! Kanske koppar eller bly!
Go to Top of Page

Wizard
Member

408 Posts

Posted - 2004/12/02 :  00:10:33  Show Profile Send Wizard a Private Message
my-metall att skärma lådan med, fast det kommer inte funka något vidare pga de skarpa hörn man får. Bättre med en metallkåpa runt magnetsystemet i plåt eller my-metall.

Eller varför inte byta till färdigskärmade element......Det är inte rätt men man kan göra så

Wizard
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/12/02 :  10:21:22  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
En bakplåt mellan TV och högtalare.

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Wizard
Member

408 Posts

Posted - 2004/12/02 :  13:14:44  Show Profile Send Wizard a Private Message
quote:
En bakplåt mellan TV och högtalare.


Javisst men hur snyggt blir det igentligen?

Wizard
Go to Top of Page

primere
Member

447 Posts

Posted - 2004/12/02 :  14:36:40  Show Profile Send primere a Private Message
Såjaaaa nu har jag lösningen stod och laborerade med magnetism på jobbet nu! En helt vanlig stålplåt 2mm Tar död på den magnetiska strålningen! Klä lådan invändigt med plåt tryck dit bitumen!!! Klaaaattt! Sedan får man göra som man vill så klart!
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/12/02 :  17:55:31  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Wizard; Vaddå snyggt, jag trodde det här var DIY-avdelningen?

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2004/12/02 :  18:25:16  Show Profile Send Bubben a Private Message
Primere> Gör det någon skillnad om man jordar plåten eller inte?
Blev lite nyfiken då jag funderade på detta i min ungdom (host), och fick tipset av min elektronik-handledare att jag skulle bygga in i plåt och jorda.
Det blev dock aldrig verklighet...

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

Wizard
Member

408 Posts

Posted - 2004/12/02 :  21:07:23  Show Profile Send Wizard a Private Message
quote:
Wizard; Vaddå snyggt, jag trodde det här var DIY-avdelningen?


Visst men allt behöver ju inte se ut som en "labbruska" lite finess ger själen ro också

Wizard
Go to Top of Page

primere
Member

447 Posts

Posted - 2004/12/02 :  21:14:28  Show Profile Send primere a Private Message
Bubben jag vågar inte riktigt svara på din fråga! Men om jag går till vad förnuftet (mitt då) Så skulle jag säga att det kvittar tror det kommer kosta mer än det smakar! För om du då jordar chassiet vad ska då chassiet jorda? Det ända jag kan se som gör en skillnad så direkt är att du inte får någon elektrostatisk urladdning !
Får se om någon annan kan komma med en vettig förklaring! Om inte kan du nog utgå från att jag har rätt
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/12/02 :  22:58:42  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Wizard; Kan du mäta själen? Nej just det!

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/12/03 :  00:08:10  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag har skrivit svaret på den här frågan några gånger, sök för ett utförligare svar.

A) För att skärma magnetfält använder man material med hög permeabilitet såsom my-metal, enklast och billigast är dock att använda vanlig järnplåt (ex en bakplåt) om man klarar sig med det.
Rostfritt stål är i princip värdelöst i det här sammanhanget och bör undvikas. Koppar, aluminium, mässing m.fl hjälper inte heller.

B) Det spelar ingen roll om man jordar eller inte i det här fallet, den "skärmmekanism" man använder här har inget med elektricitet att göra.


Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000