Author |
Topic  |
|
buck
Starting Member
47 Posts |
Posted - 2004/12/03 : 01:28:47
|
Hej!
Är alltså ute efter inspelning av Arvo Pärts Für Alina av bra kvalité. Någon som känner till en sådan?
Tacksam för svar!
Mvh
Edit: på CD dårå... |
Edited by - buck on 2004/12/03 01:29:26 |
|
gcs
Member

5273 Posts |
Posted - 2004/12/03 : 11:02:55
|
Det finns en inspelning på ECM där Spiegel im Spiegel och Für Alina finns med. ECM gör alltid bra inspelningar och är lätta att hitta. "Alina" ECM 449.958 2 Det finns också en inspelning av Alina på märket BIS. Ett stycke på Bis skivan som inte bara omfattar A.Pärt, det heter Kitsch-Musik für piano. Stycket Alina är förövrigt skrivet till hans hustru som heter Alina. Skivmärke BIS CD 702 , Aleksej Ljubimov spelar på pianot.
|
 |
|
buck
Starting Member
47 Posts |
Posted - 2004/12/03 : 15:05:18
|
Tack för info gcs! 
|
//olle |
 |
|
Rutger
Member

135 Posts |
Posted - 2004/12/04 : 19:10:59
|
buck, du skall absolut köpa ECM-inspelningen.
Pärt är involverad i CD-produktionen och skivan är något helt annat än en uppradning av två verk: musiken på skivan bildar en hyperkomposition (i den mån det begreppet existerar :-), helt och hållet signerad Pärt om jag förstått texthäftet rätt. Spiegel im Spiegel-stycket i tre inspelade versioner (vln+pno, vlc+pno, vln+pno), interfolierade av två inspelningar av Für Alina (med samma solopianist). Det är skivan.
Men mitt exemplar får du inte! Har bara haft skivan i ett halvår, och den blir viktigare för varje lyssning. Spiegel im Spiegel är överväldigande vackert i mina stråkälskande öron. Minimalistiskt, inte många noter att räkna, och verkets - och inspelningens - rena men samtidigt intima ton minner om känslan man förunnas i de heligaste och mest förhöjda stunderna med Bach. Inget av spåren på denna skiva går att avbryta mitt i, det vore en omöjlighet. Man är fångad och vill inte vara någon annanstans. I vart fall är det den gåva skivan gett mig.
Für Alina och pianostämman, då? Jag är ingen utpräglad pianomänniska. Kanske blir jag då mera kritisk mot plink-plonk-musik?? ;-) Hur som. För allt känns bra på denna ECM, jag njuter av pianot i alla lägen ävenså. Äkta och oförställt, absolut meningsfullt.
Ljudet är verkligt bra och bidrar till upplevelsen. Fast en anläggning som inte är duktig på stråkar och piano, som kanske tweakats med blandat popmaterial som referens, kanske ska undvika denna sköra musik. Säger det så jag inte får skäll sen av nån som plockar skivtipset i förbifarten...
Mera. Läste igenom texthäftet nu. Musiken står för sig själv och behöver verkligen inte förklaras, rentav så vill jag inte läsa det tekniska. Men värt att notera kan vara: Für Alina är i sig bara drygt två minuter lång. Här är bägge inspelningarna av Alina runt 11 minuter! Que?? Verket medger, uppmuntrar, tydligen någon grad av improvisation och repetition, som är upp till pianisten. Pärt har för skivan valt ut två delar ur pianisten Alexander Malters *flera timmar* långa Alina-"improvisation"... Ack, vad modern musik är svår att greppa. Spelar roll i detta fall - det här är riktig musik som berör, inte något konstruerat med effekter. |
 |
|
buck
Starting Member
47 Posts |
Posted - 2004/12/05 : 03:55:27
|
Oj! Mycket och mycket intressant läsning!
Tror att jag redan lyckats få tag på just den inspelningen med tre Spiegel im Spiegel och två Alina. Dock på mp3... Känns som det verkligen är läge att köpa skivan! 
Angående poptweakad anläggning så får jag nog känna mig träffad då jag mest lyssnar på hiphop, rnb och pop. Dock börjar jag så smått upptäcka att det finns en hel del guldkorn i den klassiska genren. Problemet med klassisk musik är att den kan vara lite svåråtkomlig (både att få tag på och att veta vad man ska leta efter) för en sån som jag med något bristande kunskaper om genren Tur för mig att det finns bra forum med kunniga och hjälpsamma människor.
En sista fråga: bör jag beställa skivan direkt från ECM eller kan jag räkna med att den finns i välsorterade skivbutiker?
Tack för all info!
|
//olle |
 |
|
Mattias
Member

1671 Posts |
Posted - 2004/12/09 : 09:04:03
|
En riktig goding denna skiva. Hörde den på skivaffär förstagången (precis när den kom ut). Blev bara helt fast, så enkelt men bara så bra.

För intresserade, den finns bla på CDON och i välsorterade skivaffärer.
/Mattias |
 |
|
|
Topic  |
|