Råkade surfa in på Harmony Designs hemsida och såg att de erbjöd en uppgradering till min kära Ear90, svag människa som jag är så har jag skickat in min förstärkare och bör få tillbaka den nästa vecka.
Återkommer med lyssningsintryck med mera.
Undrar bara om någon annan har råkat skicka iväg sin Ear90 för uppgradering.
(Uppgraderingen består utav en 24-stegs volymkontroll av Elma samt lite nya kretsar i nätdelen.)
Noterade oxå att Harmony Design Ear 90 har blivit uppgraderad och funderat över vad uppgraderingen kan innebära för ljudet? Jag lyssnade på kombinationen Harmony Designs Ear 90 och Sennheiser HD 650 (Har ett par själv) på Malmö-mässan förra året och tycker att kombinationen var klart prisvärd då. Det ska bli kul att höra dina lyssningsintryck efter uppgraderingen (Är på jakt efter ett hörlurssteg )
Har varit utomlands (Phuket.. :x). Men nu jag är hemma (oskadd för övrigt).
Totalt har jag lyssnat kring 10-15 timmar på stärkaren efter uppgraderingen (som gick väldigt snabbt och smärtfritt). Jag vill inte bli djupt ingående och bolla med ord jag inte förstår.
Lite kort om min anläggning: Arcam CD72 -> Specialgjord RCA->XLR-signalkabel -> Balanserad och uppgraderad (duh) Ear90 -> Sennheiser HD650 (originalsnöre).
Den största skillnaden är (enligt mig) att dynamiken blev större, bakgrunden känns (hörs?) tystare och detaljer framträder bättre. Och basen har ett lite större tryck i och med detta. Diskanten är klarare men utan att den är uttröttande eller påträngande. Sammanfattat kan jag säga att musiken känns roligare att lyssna på efter uppgraderingen i och med det lilla extra trycket i botten och att närvaron känns lite större i och med att detaljerna är mer framträdande.
Nackdelen är att volymenkontrollen kan ställa till med problem. På vissa skivor hade jag önskat att det fanns ett steg emellan.
Men sammanfattat skulle jag säga förbättringen i ljudet väger upp nackdelen. Nu ska man väl börja se sig om för ny kabel till HD650 och då är man klar med hörlursanläggningen. För någon gång slutar man väl uppgradera... ;)