Funderar/planerar nästa projekt. Skall bli trevägs med
SS D2904/7100 Eton 5-580 Eton 7-372 (2st)
Överväger Aktiv delning och Hypex drivning...(kan ju blir ICEpower också)
Ucd400 för alla tre registren känns som overkill.och lite saftigt...
Ska man då sikta på UcD180 rakt över eller blanda och så fall hur? Ska man tänka på nåt speciellt med aktiva filter och i detta fall Class-D moduler. Matning etc...?
/MI
edit: Subject
- Det finns inget problem som är större än lösningen..
Skall du ha dem för att spela för stor publik utomhus eller för att riva väggar?
Det låter som extrem overkill i mina öron (fast det finns många som tycker om overkill). För "normalt" bruk så räcker det IMHO bra om man kan spela 105-110dB i ett normalstort rum. Det finns en viss ide med att ha samma sorts drivning till alla elementen. Bygget blir enklare och du får färre typer av komponenter. Dvs lättare att felsöka, jämföra mellan förstärkarmodulerna etc. Om du ändå vill ha olika moduler så är det basen som du vill ha mer effekt i.
Jag planerar också 3 vägare med ett förstärkarsteg per element, men det kommer inte bli klass D förstärkare. Det blir mer satsning på att spela fint än på att spela högt.
Oj, jag kanske har missat nåt här men jag trodde Class-D i formen Hypex, ICE, ZAP m.m. var spela fint med hög verkningsgrad...
Anledningen till aktiv delning är att jag helst inte vill bränna effekt i en fet spole på basen. Så ett alternativ är att dela av basen aktivt (~ 300 Hz) och sedan köra Mellan+diskant passivt ( dvs. variant på bi-ampat), men jag undrar då hur man hanterar fas etc.
/MI
- Det finns inget problem som är större än lösningen..