När jag plusar ihop diskanten och midbasen uppkommer en inte så vacker dipp vid delningen. Misstänker att det har med fasen att göra. Hur kan man fixa till detta? Som man kan se är det många fasvändningar så det är svårt att undvika att hamna i närheten av dessa.
Edit: jag har provat att polvända diskanten, men det blir dumt iallafall (mindre dipp, men i dubbelt utförande)
Det här händer när fasinformationen hos mätningarna ligger långt ifrån varandra (stor skillnad). Tex om avståndet som elementen är uppmätt på är olika, eller fönstringen är olika i tidsdomänen.
Du har ett brant filter verkar det som. Branta filter får mycket fassfel. Testa med att polvända diskanten så mildras kanske fasfelet. Dipen har troligtvis med akustisk kortslutning att göra.
Okej, jag såg inte att du testat detta redan. Försök att flytta delningen för basen aningen högre upp i frekvens.
Jag tror inte som linnar skriver att ett brant filter eller för låg delning för basen är problemet. Ett brant filter medför inte sådana ripplar i responsen. Det är ett typiskt tecken på en stor fasskillnad (tex om basens fas ligger 40cm bakom diskantens) mellan elementen i kombination med normal överlappning.