Jag har beställt ett kretskort för volymkontroll av min Behringer DCX 2496. Nivån ställs med hjälp av en digital potentiometer (XICOR x9c102) som har en total resistans på 1k denna delas i 100 lika steg vilket gör den linjär. Vad jag undrar är: kan man göra "linjär till log pot trixet" vid att sätta ett fast motstånd på 1,5k efter digpoten och samtidigt byta den, digipoten alltså, till en 10k. Detta medför att minsta resistans blir ca 1,3k. och högsta blir 10k. klarar DAC'en denna variande resistans. Faktabladet säger "min load resitance" 600 Ohm vid AC o 1k vid DC.
Länk till DAC: http://www.asahi-kasei.co.jp/akm/en/product/ak4393/ek4393.pdf Du glömde ett k Jodå det skall väl fungera. Jag tycker dock att din 470p kondensator kan ge underligt beteende då filterfunktionen kommer variera med volymnivån, fc~34k-300k, medvetet?
quote:din 470p kondensator kan ge underligt beteende då filterfunktionen kommer variera med volymnivån, fc~34k-300k, medvetet?
Inte medvetet. Detta är lite vitt på kartan för min del. kondingen sitter i en färdig kretslösning som jag vill "modda" (ingenting är så bra att inte jag kan förstöra det). Kondingen kanske sitter där för att det följer en "lång" bandkabel innan signalen når OP'n?. Jag kanske skall förklara lite: det nya kortet, som motsvaras av det streckade fältet pluggas in mellan två befintliga kort i DCX'en och det kommer att vara en bandkabel både före o efter kretskortet.
Nu finns det länk till volumekretsen i första posten!