jo som sagt jag tänkte att jag skulle mäta upp mitt rum idag...har funderat på å göra det en längre stund men har som bara inte kommit till skott...ajo sagt å gjort å nu sitter jag med fakta på att jag förmodligen har forumets sämsta förutsättningar
började mätningen genom att köra vittbrus till jag hade 75db på mätaren så det är då referensen, för er som också måste prova i tävlingen om forumets sämsta rum
nåja man ska inte grina bara för att dom andra barnen har bättre förutsättningar...nån som har några förslag vad man ska göra åt den extrema toppen kring 40hz? som tur är är det toppar och inte dalar bara en liten dal på säg 4-5db
"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
quote:CARA Quick is an online program for evaluating room acoustic effects in rectangular rooms. It will give you a first impression of the influence of room acoustics on the quality of sound reproduction in your listening room.
UrSv: "Kör man analogt (typ PEQ2200) kan man ju faktiskt dra upp lite dalar också som jag ser det."
Hur menar du? En digital eq är enligt mina erfarenheter mycket bättre. Fast det är mycket som beror på om man kan lyfta något. Typ effektålighet på högtalare och effektreserv i slutsteget.
Som jag fattat det är det lite mer komplicerat i en digital pryl att bibehålla rätt nivå varför det inte låter sig göras så lätt. I en analog pryl finns i det problemet på samma sätt.
mikael först spelar man "vittbrus" till man mäter 75db....sen spelar man vissa frekvenser 16-160hz lr nåt sånt( jag e berusad å orkar inte kolla) det är 21spår man spelar å sen kommer kurvan av sig själv typ...hur enkelt som helst...ska prova nån dag å stoppa den i en fast "Ställning" å se om det blir nån skillnad mot för att hålla upp den varje ggn
jonasj jag ska prova med en 1124 eftersom en polare har en sådan...men sen blir det nog bättre grejer ;) diy is the way to go
edit: "den" är alltså ljudmätaren
köpte mig en behringer 1124 idag...å efter en stunds micklande samt räknande så har jag iaf lyckats dämpa lr rättare sagt förinta peaken vid 40hz å jag kan lova att det låter MYCKET bättre...det enda som jag inte förstår är varför nivån blev så låg överlag? vittbrus låg på 75db som på första mätningen? skumt men jag har säkert gjort nånting fel....nåja som på bilder så e fortfarande peaken vid 100hz kvar..måste bara lära mig hur man sparar så flera olika punkter justeras på samma ggn kommer fler mätningar i veckan! för stunden kommer jag lira igenom alla skivor :)
ja just det dom första frekvenserna (16,18hz) visade low på mätaren så jag skrev in 50 för jag tyckte det va lagom så det kanske påverkar?
har pillrat lite mer å nu ser det lite bättre ut! nivåerna under 100hz e fortfarande alldeles för låga men musiken är ack så mycket bättre när man slipper allt "muller"