Har just kommit över en X-Can V2:a och börjat läsa på om den på nätet. Alla snackar om att man med omedelbar verkan skall byta orginal rören till i stortsett vad som helst e88cc/6922. Så jag har börjat jaga rör som en galning. Här är mina erfarenheter så här långt
Ultron E88CC Mycket fastare och tydligare bas fint mellanregiter lite väl vass diskant för min smak. Klart sämre ljudbild, man känner att man sitter utanför och inte i orkestern. lyssnings trött efter 2 timmar. Allt känns platt och trist
Tube Amp Doctor Mycket distinkt täckning man hör allt. Fortfarande en känsla av att man sitter utanför och inte i orkestern. Lite vass diskant. Vart lyssnings trött efter 1 timme.
Orginal rören JAN / Philips 6922 Är som att komma hem igen. Dynamiskt friskt vacket underbart... Mjukt och fint som jag vill ha det. Har inte kunnat sova på två nätter grejorna bara skriker spela mer spela högre :-) Har halva skivsamlingen framme och bara lyssnar på skiva efter skiva
Vart vill jag komma jo Min rörjakt fortsätter, har inte hittat något bra ställe som säljer Mullard eller Telefunken rör som alla snackar om att man skall ha.
Återkommer när jag har mer att berätta
Föresten min anläggning består av Audio Note AN-CD1 X-Can V2 HD 580
Har idag varit på Elfa och köpt ny trafo. Säger bara oj oj oj vilken skillnad det var. Fortfarande orginal rören i men håller på att få fram Mullard och Telefunken rör.
Kan bara rekomendera alla X-Can ägare att byta trafo direkt, helt ny burk.
Har varit lite skeptisk till allt snack om att byta signal kablar och hur mycket det skulle ge. Vart övertalad att testa ett par QEC.
Nu händer det saker Renare fastare, Basen är tydligare och bättre ljudbild totalt. Har suttit och lyssnat på allt från klassiskt till Zappa och det svänger ett gäng.
Jag har utgått från följande länk för att hitta delar. http://www.rock-grotto.co.uk/x-psu.htm Då jag inte är någon "Hard Core" DIY kille så rådgjorde jag med Elfa killarna för att få rätt grejor.
Nu har jag fått mina Telefunken rör och kan bara konstatera att nu låter det precis som jag vill. Tydlighet och briljans i alla register, fin teckning och inte allt "naturlig" stero bild.
Boosten jag upplevde med de nya kablarna har neutraliserats med Telefunken rören.
Min rekomendation till alla X-Can V2 ägare kan summeras
Byt trafo Byt Kablar Byt till andra rör, det är en personlig fråga vad man vill ha men jag tycker Telefunken rören låter bäst av de 5 rör sorter jag testa så här långt.
Nästa steg är att börja labba med hörlurskabeln men det får vänta. Nu skall jag bara njuta av bra musik.