HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Fråga om ICE 500A
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2005/01/06 :  23:30:34  Show Profile Send gongken a Private Message
Hej!

I kopplinsschemat i databladet till modulen står specat 10000uF/150V som glättningskonding. Vad blir skilnaden om man har så lite kapitans mot t.ex 50000uF eller högre? Varför skriver de 150V märkspänning? Modulen klarar ju max 85V, varför denna överkapacitet? (kör själv med 80V kondingar och det går utmärkt...)

Mvh
Andreas

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.

rejvgudrun
Member

562 Posts

Posted - 2005/01/07 :  17:35:13  Show Profile Send rejvgudrun a Private Message
Tror dom flesta tillverkare garderar sig med max-spänning + 20%. I detta fall måste det klara av minimalt 102V. Räcker alltså inte med en 100-voltare om man ska följa den tumregeln. Sen vet jag inte hur spänningståligheten ändras med tiden. Tror det ska vara konstant. Rätta mig gärna om jag har fel.
Det är aldrig fel att överdimensionera spänningstålighetetn på glättningskondingarna. Man vill ju inte att en sån rackare ska smälla.
Nätspänningen kan ju variera rejält, så är du i närheten av 70V så byt till nåt som iaf klarar av 100V.
Läste i någon annan tråd att man inte behöver så mycket kapacitans med klassD-steg. Hör med Pabo. Han ska vara en klippa på just klass-D =)

________________________
PRAGA MATER URBIUM
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2005/01/07 :  20:10:02  Show Profile Send gongken a Private Message
OK, tack!

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page

Mickeman
Member

688 Posts

Posted - 2005/01/07 :  21:44:36  Show Profile Send Mickeman a Private Message
Lägg därtill att din konding har en tolerans på +/- 5-20%. Det är en god tumregel att alltid köra kondingar på 10-15% under sitt maxspänning, det ger längre livslängd så 150V var kanske lite att ta i i överkant men inte helt off, nästa steg ner är 100V och där är man nära gränsen.

Think what's inside the box!
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2005/01/07 :  22:34:27  Show Profile Send gongken a Private Message
Det är kanske lite risky att köra med 80V som jag... Får väl byta.

Nån som kan lägga in ett ord i debatten angående antalet farader och deras inverkan? Mycket eller lite till kalss-D och varför...

Andreas

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page

PelleW
Member

310 Posts

Posted - 2005/01/11 :  03:17:28  Show Profile Send PelleW a Private Message
Toleransen innefattar väl inte spänningen utan endast kapacitansen. Har mycket svårt att tro att någon kondensator skulle märkas som t.ex. 100V +-20% då detta innebär att man inte kan köra mer än 80V på den för att vara säker. Om det finns en tolerans på spänningen så tror och hoppas jag att tillverkarna inte märker ut den utan lägger den specade spänningen på den, med toleransen i beräkning, lägsta spänningen. Dock bör man ta med i beräkningarna att nätspänningen kan variera och att transformatorer ofta är specade vid maxlast och därför har en något högre spänning på tomgång.

Jag skulle kunna köra med 100V (förutsatt 85 volts matning) och ändå sova gott om nätterna.

-Pelle
Go to Top of Page

UrSv
Member

2785 Posts

Posted - 2005/01/11 :  10:17:25  Show Profile Send UrSv a Private Message
Sjävklart gäller inte toleransen matningsspänningen utan kapacitansen.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000