HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Fotoblixtfråga "Canon Speedlite 550 EX"
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2005/01/07 :  08:30:14  Show Profile Send Cyber a Private Message
Någon som har erfarenhet av "Canon Speedlite 550 EX" Jag funderar på att köpa ett sådant blixtaggregat


tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2005/01/07 :  10:19:34  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message
Om du köper den ny så köp likväl Canon Speedlite 580EX som är den nya ersättaren. Lite mer slimmad och förhoppningsvis bättre batterilucka etc.

Annars väldigt underskattad blixt är Sigma EF-500 DG Super II och ligger nästan hälften i nypris.
http://www.cyberphoto.se/sigma/ef500dgs.php


Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/01/07 :  12:14:39  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Jag har 2 st såna Cyber. Pac har det lika så...

Jag har bara gott att säga om dem. OM det inte är brådis, så får du testa dem på HighEnd05.
Det finns en lillebror 420Ex om man inte tycker att man har behov av samma ljus.
En fördel med 550EX är att den kan slavstyra andra 550/420.

550EX säljs till bra priser, då 580'n har presenterats.
Batteriluckan känns plastig,, håller med, men har ännu inte lyckats bryta av den. Skall tydligen gå att få utbytt av Canon.

Hittade inget om att Sigma Blixten hade ETTL, kanske ett skrivfel.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2005/01/07 :  12:46:53  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Det är en riktigt bra blixt. Jag har som sagt två stycken och vet man hur man skall utnyttja dem så har jag sett att det går att få makalösa resultat med dem. Jag håller fortfarande på och lär mig så det är inte blixtarna som falerar när jag får dåligt resultat...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2005/01/07 :  12:57:05  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message
Absolut så är det inte nån tvekam om att det är bra produkter men tyvärr så väl dyrt med två stycken för hobbybruk och då blir det hellre nya bättre objektiv istället och en Sigma.

PAC > Vad kör du med för kamera?

Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2005/01/07 :  16:27:29  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message
Zalve - tabell över TTL finns på dess produktsida hos cyberphoto:
http://www.cyberphoto.se/sigma/ef500dgs.php


Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2005/01/07 :  17:46:04  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Tober:
Eos 20D och favvis gluggen just nu är en 17-40/4.0.

Och du?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2005/01/07 :  17:50:51  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message
Kör en 10D och främst min 17-40 4L också =).

Sugen på en ljusstarkare 16-35 2.8L men väl dyr och kanske blir nåt annat istället. Kanske blir en blixt istället men är rätt så allergisk mot dom så inget som hoppar upp överst på min inköpslistan...

Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/01/08 :  00:11:35  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
När införskaffade du 20D'n PAC?

Bommade det Tober. Allergisk blir man inte när man har börjat jobba med dem. Inomhusbilder utan blixt kan bli livlösa, dock kräver det en del av det bakom kameran för att få bilderna mer än ok.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2005/01/08 :  00:15:34  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message
Tänkte köpa en och ge det lite tid. Gillar studio blixtar etc men lite svårt för vanliga men får se fram över. Kan photoshop vettigt så löser dom flesta problem jag kan ha med bilder i form av färgkorrigering och retusch arbete men tar dock lite extra tid ibland.


Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2005/01/08 :  00:18:51  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
oj, jag är trött... Det är ju en 10D jag har ingen 20, sorry...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/01/08 :  00:38:31  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Du får har en stor namnskylt på HighEnd Tober, så jag inte missar dig, som jag gjorde på Arken.
Pac och jag visar gärna var 4st 550 blixtar kan göra =)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2005/01/08 :  04:27:59  Show Profile Send Cyber a Private Message
Tober:
quote:
Om du köper den ny så köp likväl Canon Speedlite 580EX som är den nya ersättaren. Lite mer slimmad och förhoppningsvis bättre batterilucka etc.



Tack för tipset,dock så är inte Canon Speedlite 580EX kompatibel med Canon EOS 300D som jag har


Zalve:
quote:
Jag har 2 st såna Cyber. Pac har det lika så...

Jag har bara gott att säga om dem. OM det inte är brådis, så får du testa dem på HighEnd05.


Ok, låter som att du är nöjd med blixtaggregatet HighEnd05: Tackar för erbjudandet

/Cyber
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/01/08 :  11:42:15  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Skulle nog tro att 580 och 300D går bra ihop, dock tappar man några funktioner som bara finns på 20D och 1D Mark II (tror jag det var)

Tycker dock att priset gör att 580n inte är intressant.
För samma pengar som 1 580 kostar, får man 2st beg 550.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"

Edited by - Zalve on 2005/01/08 11:46:06
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2005/01/08 :  12:42:08  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Hej Tober
Jag antar att L i din text avser ljusstyrka,eller är jag fel ute? 16-35 2.8L

Om du inte vill riskera vinjettering i bilderna bör du helst inte köpa zoomoptik som går ner under 35 mm, eller ljusstyrkor under 4.

Gäller även objektiv där de fasta har mindre vinjettering vid kortare längder samt väger mindre och är billigare än zoomoptik.

När jag är ute på fält och jobbar brukar jag försöka att se till att ha med mig så lite packning som möjligt. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2005/01/08 :  12:46:09  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Men det mesta går att lösa med hjälp av Photoshop CS,men tar lite mer tid vilket man inte alltid har, så min förra rekommendation bör ses i dessa ögon och endast som ett förslag.MvhKristofer

Edited by - whiskyman on 2005/01/08 12:47:13
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2005/01/08 :  12:49:54  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message
L - är Canons "finare" kvalitets serie. Jag vill ha vidvinkeln också men till en 10D tex så har den en förstoring på 1.6 så 16-35 blir 25-56 så en 10-50 vore väldigt fint också. Har bla en fast 50mm 1.8 och kör lite med också.


Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2005/01/08 :  12:58:05  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Ja det förklarar saken. Jag var bara intresserad av att få reda på varför du gjort dessa val. Risken med att ha för kraftfull blixt är ju annars att det kan fräta ut i bilderna.Väljer inte heller optiken som är anpassad för min digital kamera framför den vanliga eftersom man ju möjlige nnågon gång framöver faktiskt vill ta bilder med den vanliga systemkameran.mvhKristofer
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/01/08 :  13:10:20  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Whishy.
Kameran talar om för blixten hur mycket ljus den skall skicka. (Om man inte kör med manuell blixt)
Nu mera får man ju resultatet på en gång (om man kör med DSLR), så det är väl bara att ta en ny bild om den första blir urfrätt.
Får man urfrätta blixtbilder, så beror det på SBS.

Att man kan fixa det mesta med tex Photoshop CS är ren lögn. Man kan fixa till småfel och nyanser.
Photoshop är ett bra verktyg, men kan aldrig ersätta en bra fotograf som tar en kass bild.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2005/01/08 :  14:48:26  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message
Blixten blir mer nödvändig också när man har mörka områden men samtidigt ljuskällor i bilden som tex en TV eller liknande. Men öven för porträtt etc så är det smidigt att jämna ut ljus etc och även om en ringblixt är att föredrar så kostar det tyvärr ännu mer då.

Att det mesta går att fixa i photoshop är som sagt sanning med modifikation... Tar hellre en bild tagen med en pocketkamera och som har en bra "känsla" än en perfekt bild rent tekniskt som inte har nån känsla alls i det som är fotograferat.

Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/01/08 :  17:57:11  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
"Det där fixar jag på 5 min i Photoshop" har jag sagt många gånger,,, och frun undrar vad jag har gjort under den senaste timmen.

Det blir mycket fotograferande under en extra tiden. Lägg 2 min extra vid fotograferingen, så slipper man mycket extra tid vid burken.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2005/01/08 :  19:29:26  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Det där med efterbehandling är intressant, men kan aldrig ersätta en bra tagen bild. Skillnaden mellan en bra och en dåligt tagen bild är precis som mellan en bra och dålig inspelning. Det vfinns mycket mer information i den bra hanterade produkten. Att sedan försöka sig på att tillföra/filtrera informationen i bilden/musikstycket för att det skall bli bättre är imho inte rätt.

Jag har mycket enklare att få bra resultat med mina bilder om jag gör rätt från början...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2005/01/08 :  20:04:22  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message
Efterbehandling är ett komplement till en bra bild eller en räddning för en sämre bild. Det är som väldigt ofta att så bra material så tidigt i kedjan underlättar arbeten. Beror också väldigt mycket vad bilden i slutänden ska symbolisera eller användas till. Kollar man på reklam och tex produktbilder så är det nog inga bilder som lämnas orörda längre. Vi använder oftast väldigt duktiga fotografer för väldigt stora belopp men behöver ändå justera det efteråt för det är alltid nåt som kan bli bättre. Som ett exempel kan det vara att ljuset inte känns naturligt även om det är så och man justerar till hur man kan upplever det som jämnt och naturligt.

Kanske ska göra en egen tråd om efterbehandling istället för att ta det i denna tråden.

Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2005/01/08 :  21:05:48  Show Profile Send whiskyman a Private Message
"Whishy.
Kameran talar om för blixten hur mycket ljus den skall skicka. (Om man inte kör med manuell blixt)
Nu mera får man ju resultatet på en gång (om man kör med DSLR), så det är väl bara att ta en ny bild om den första blir urfrätt.
Får man urfrätta blixtbilder, så beror det på SBS"

Nej det är ju klart, men det stora problemet som jag ser det när jag jobbar som pressfotograf, är framför allt att man så gott som aldrig kan bestämma hur bilden kommer att se ut i tidningen senare, utan att det bestämmer tryckaren bl a genom vilket papper som tidningen kommer på.Mvh Kristofer
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2005/01/08 :  21:08:42  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Ja visst får man bilden på dislayen men det kan inte alltid vara lätt om det kan tänkas vara "fel" ljus, att se hur den kommer att ta sig ut. mvh Kristofer
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000