Hej på er alla... Jag har kikat runt på en del delningsfilter i syfte att lära mig mer. En länk som jag inte riktigt är med på hur den fungerar är nedanstående
Frågorna är: 1. Vad gör länken? 2. Kan man byta ut spolen mot en kondensator och i så fall använda den på diskanten? 3. Vad händer då? 4. Hur ska man beräkna komponentvärdena? 5. Var ska länken placeras?
Hej Petter. Vi kan inte se din bild om du länkar till ditt skrivbord. Du måste lägga upp bilden på en server tex knaak. Här finns en anvisning hur du gör om du inte gjort det förut: http://www.hififorum.nu/artiklar/knaakdownload/knaak.htm
spolen dämpar signalen med 6 db oct och motståndet har ett värde där den paralellt leder en viss energi.oftast brukar man anpassa den så att den leder vid -6db och efter det konstant tex för att kompensera en baffelförstärkning.
Det går att ändra till kondensator och den får då den motsatta funktionen. oftast sätter man den i serie med högtalarens filter först.
lsp lab och andra filter program har funktionen föränklad och hyfsatt exakt i mjukvaran. baffel korr är nog det du tänker på.