Vad väljer man som avkopplingskondingar? Keramer har så länge jag kan minnas varit bannlysta från audio apparater. Nu ser jag att tex LC-audio använder glimmer för avkoppling i sina OP moduler. I en tråd på något forum så ansågs det att keramer är bättre för detta ändamål. Själv har jag alltid använt filmkondingar av olika slag. Sitter och skissar på en layout till en LM4780 förstärkare. National använder i sitt utklast genomgående 0,1uF keramer för avkoppling av lytar. Någon som gjort egna laborationer och kan guida mig? H/S
Keramiska kondingar är utmärkta till avkoppling, däremot till andra tillämpningar kan de vara sämre. 100 nF/63 V polyester är billiga och bra faktiskt till avkoppling!
Jag tror att Lars har valt glimmer för att höja coolhetsfaktorn. De är bra men frågan är vilka egenskaper som eftersträvas.
Tack före tipset men en del av nöjet är ju skapandet av kretskort mm. Ser snyggt ut för övrigt. Jo jag har för det mesta använt 0,1 uF polyester som avkopplingskondingar. Men jag blev nyfiken när någon skrev att det var betydligt bättre, ljudmässigt, med keramer på en op i ett försteg. H/S