På genomresa i hästaffärer så stannade jag till hos Jörgen i Vimmerby i går. Hann lyssna på de nya Von Schwikert VR 4 med elektronik från Audio Analogs Maestroserie. (läcker CD, man letar efter luckan, ger upp och trycker på "open"....väääs mitt i nyllet...) Kablage var Acoustic Zen.
VR 4:an ser ut som de gamla i designen förutom att man kapat av halva toppen diagonalt sett från lyssningspositionen. Den smalnar alltså av uppåt, ser ganska tjusigt ut.
Jag har lyssnat på den första varianten av VR 4:or ett flertal gånger. Givet okänt rum och okänd utrustning i övrigt så låter dessa mer kontrollerat i basen, en smula friare i mellanregistret och mycket bättre i diskantregistret. "Mycket bättre" är ett farligt uttryck men ta det för vad det är, VR 4:orna har aldrig låtit dåligt i toppen. Liveupptagningarna Jörgen spelade funkade utmärkt med publiken återgiven bakom och utanför högtalarnas placering.
För 87 lappar finns mycket godis att provlyssna men jag skulle ta en sväng om Jörgens soffa ifall det skulle handlas för dessa pengar.