Jag var en sväng på Hifiklubben och Hifistället i dag (I GBG)för att spana på högtalare i prisklassen 4000-6000kr.
På hifiklubben lyssnade jag på Dali concept6 och 5005LE samt B&W DM309, av dessa tre så föll mig B&W mest i smaken men det var kanske att vänta med tanke på prisskillnaden. Bägge Dali modellerna lät något inbundna i diskanten och hade inte något vidare stereoperspektiv i jämförelse. Basen lät förvirrad på alla tre men det misstänker jag berodde på rummet, och är det jättebra att dema högtalare med hemmabioreceiver?
Jag vandrade vidare till Hifistället och lyssnade där på Wharfedale Emerald 97 (exakt samma pris som B&W DM309) jag var lite skeptisk det är ju en gammal modell men det var som f-n, bra klarhet och en fin återgivning på många sorters musik, jag har det problemet att jag lyssnar på både barockmusik och Megadeth så en "stilanpassad" högtalare går inte. Wharfedale går också att få i exakt den finish jag vill ha vilket ger pluspoäng.
Vad tror ni erfarna forumsdeltagare? Wharfedale Emerald 97 eller B&W DM309 ?
"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Jag håller Wharfedale-högtalaren som en personlig favorit i denna prisklass.. En trevlig högtalare som gör det mesta rätt, utan att försöka imponera på lyssnaren. Svårt att tänka mig att lyssningströtthet skulle infalla
Wharfedale Emerald 97 är utan tvekan en trevlig högtalare för pengarna viken uppgradering är man på nu "mk IV"?? den vinner otroligt om man kör den BW!!
++ äger och driver Creative Audio++ ++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++
Jag såg också att den inte fanns på hemsidan, men den säljs på många ställen se på prisjakt.nu ingenstans nämns att den skulle utgå. Jag såg också att det fanns fler modeller som inte finns med på hemsidan minns inte namnet på den nu.
"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
++ äger och driver Creative Audio++ ++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++