Jag köper främst opera på DVD, har bara Karajan / Strauss Alpsymfonin (Sony) på DVD med orkestermusik. Ljudet på denna är inget att skryta på (Dolby digital). Sedan har jag Bach H-moll mässa (TDK) och den har bättre ljud, men inte heller den i PCM. Är nöjd med mina Arthaus operor.
Varför inte prova på Mahler eller Beethovens symfonier på Arthaus.
AIX Records har ju bra skivor inspelade i hög kvalitet. DVD-Video på ena sidan och DVD-Audio på den andra. Med en vanlig DVD-spelare får du DD och DTS tillsammans med bild, samt PCM Stereo utan bild i bra kvalitet. Har du desutom en spelare som är DVD-Audio-kompatibel kan du spela MLP-spåret (96/24/5.1) utan bild på den.
Något helt annat, Vangelis "Mythodea". Trots att det är "vanlig" DVD så är ljudet bra, samtidigt som det är en föreställning som har orsak till att finnas på bild. Bra filmat och klippt, och musik som inte är vanlig Vangelis utan mer Holst/Orff.
++ äger och driver Creative Audio++ ++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++