Ni som provat att köpa från partsexpress.com Vad åker man på för extra kostnader (moms tull mm) ? Om man köper en 2 st högtalare för 2* 320 dollar dvs 640 dollar + frakt vad slutar man på hemma i Sverige ?
Kostnaderna här i Sverige beräknas enligt följande:
Inköpspris + frakt x tullavgift (en speciell %-sats som varierar med varuslaget) x momsen = Vad du får betala när du har din saker här hemma i Svedala.
Att tänka på är att förtullningen in i Sverige om du gör det med hjälp utav en Speditör, oxå kostar en slant (mellan 3-500kr)
Mvh JOakim
"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill
Jag köte lite saker (basar) från PartsExpress under 2002. Det funkade utmärkt, deras service är mycket bra.
För en låda på några kilo fick jag betala 80 USD i frakt (air mail). Tullen la sedan på moms. Speditören (som i mitt fall var Schenker) la sedan på "förtullningsarvode" ā 200 kr.
Jag betalade alltså ungefär 800-900 SEK för att få hit prylarna. Om du inte bor nära en terminal där speditören har dina prylar kan du få betala ytterligare lite i frakt inom Sverige. Nu är dollarn billigare men räkna med uppåt en tusenlapp + moms på prylarna.
Det funkade också väldigt bra. Jag förskottsbetalade då prylar + frakt till ett konto i Tyskland. Den gången gick kartongen genom tullen utan att dom la på moms. Men å andra sidan hade jag betalat den Tyska momsen på 16%.
quote:Tyskland. Den gången gick kartongen genom tullen utan att dom la på moms
du behöver inte betala svensk moms eller tull inom EU. Dock kan/ska utländska företag ta ut svensk moms, jag tror det är om dom säljer för mer än en viss summa till Sverige per år.
Jag har för mig att grundregeln inom EU är att man skall betala moms i säljarens land. Undantaget är de företag som säljer väldigt mycket till ett specifikt land, för då måste de använda det landets momssats istället på försändelser dit. Jag har för mig att gränsen för att ta mottagande landets moms är om de levererat varor för över 100.000 euro dit under föregående år.