min bror har ett rotel rb 990 bx som är lite konstigt när man stänger av.det piper i högtalarna när man slår av steget,men bara när det har stått på en bra stund.hur mäter man utgångarna för att se om det lämnar jämn effekt,och hur ska multimetern stå? han har försökt att mäta lite och det verkar som det ger mer på ena kanalen.eller kan det kanske vara "snett" från försteget-hur mäter man där? är det vanligt att steg ger konstiga ljud ifrån sig när de stängs av-har hört "knäppar" från tex DP-steg men aldrig ett pipande ljud.
-----------OBS------------ Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Har liknade på mitt ena Classé-steg den här förklaringen fick jag iaf från supporten på Classé
quote:The whistling is normal, because the CAV-150 does not have any output relays, so when you turn it off, the sound you are hearing Is the capacitors discharging. This will not damage your speakers.
Skulle tro att det är något likande på ditt rotelsteg
Jag har hört att just dessa steg är av tveksamm kvalité och konstruktion. Pipet när dom ej ges någon signal var tydligen en av de saker som yttrade sig...