Ursäkta en konstigt formulerad fråga: Hur vet man vilket håll som är rätt på nätkabeln i väggen? Går det att mäta upp? Jag har idag skaffat mig en multimeter, men har inte rikgit gett mig i kast med hur man använder den. Antar att den kanske går att använda till just detta också? Dessutom borde apparater fungera bättre om elen går som den skall? eller hur funkar det med växelström. Herregud va lite jag vet.
Mät mellan respektive pol mot jord i uttaget. Det är 230V mellan fas och jord, och förhoppningsvis 0 mellan fas och nolla. Så när det står 230V på instrumentet när du har en pol mellan jord och ett "hål i väggen" har du hittat fasen.
(och för att gå händelserna i förväg) Jaha, du har inte jordat... Gör likadant, men mät mot närmsta element i stället.
Jaha, du har inget element i närheten heller. Öppna uttaget och se på vilken sida den blå kabeln INTE går in. Bryt bara strömmen innan du börjar skruva.
Har du inte IEC-plugg på komponenterna är det svårt att veta vad som är fas och nolla på nätsladden/apparaten. Hjälper föga att ha full koll på uttaget...