Testade i helgen att lägga över en 40 st orginalcd till datorn med dom nya lossless komprimeringarna! Helt suveränt, kan bara rekommenderas.
Först använder jag EAC (Exact Audio Copy) ett litet suveränt gratisprogram för att få över ljudfilerna till datorns hårddisk i wav-format. Sen komprimerar jag ner i ett s.k. lossless format till .flac filer. Plug-in finns så att man kan spela upp direkt t.ex. i Winamp. Komprimeringen är helt utan förluster. Packar man upp filen till wav igen så har ingen föränding skett. Komprimeringsgraden blir ca 60 % av ursprungsstorleken. Vill man efter säg några år ha en skiva på cd igen så är det bara att bränna på en cd-r eller cd-rw. Vet inte hur länge en cd-skiva håller men mina älsta är 18 år gamla och dom är felfri sånär som på vissa enstaka spår.
Jag har inte läst på om "lossless" formaten så du får gärna ta en kort förklaring av hur det funkar. Jag förstår inte hur filerna kan bli mindre samtidigt som all orginal-information finns kvar?
quote:Jag har inte läst på om "lossless" formaten så du får gärna ta en kort förklaring av hur det funkar. Jag förstår inte hur filerna kan bli mindre samtidigt som all orginal-information finns kvar?
Det finns många sådana algoritmer. En som är ganska känd är zip, den återskapar som bekant originalinformationen förlustfritt.
/Gr.
Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s
Det går alldelse utmärkt att ladda ner flac-filer från nätet. Via Torrent tex. Bara att packa upp och bränna. Som av en händelse har jag Miles Davis "Live at the Plugged Nickle" i flac-format på hårddisken.
Komprimeringen är liksom zip förlustfri men till skillnad från zip så klarar den att krympa ljudfiler. Vad jag förstått så används mycket av det faktum att höger och vänster kanal innehåller mycket av samma ljud. Flac rekommenderar jag för den klarar streaming audio och annat. Det finns också en annan populär variant som skapar .ape-filer (monkey audio). Den komprimerar ännu bättre än flac.
Man kan lägga ca. 12 st cd-album på en DVD-RW (4,7 Gbyte) och rent teoretiskt ta med till polaren och byta lite musik. En fördel med detta format jag märkt är att man slipper dom tråkiga typ "SQUEEEK" ljud som mp3:or får som komprimerar wav-filer med bitfel. I lossless låter ljudspår med bitfel mycket snällare. Fräscha Cd-skivor blir förstås utan bitfel. Men har man lite gamla repiga skivor så kan man även där med fördel lägga dom på datorn.
Jag är lite lat av mig så jag använder Windows media audio lossless. Den följer ju med Windows så man behöver inte hitta eller installera något. Finns det någon anledning att välja något annat, förutom fildelning?
Jag fattar ju att det inte är relevant för er som sitter med Mac eller Linux burkar.
Under förutsättning att windows media audio lossless verkligen är lossless så är det väl ok. Men flac och ape formaten kan användas av alla system och är open source. Det ska komma spelare typ cd-spelare som ska klara att spela upp flac-filer. flac klarar också flerkanal och streaming audio. Vet inte komprimeringsgraden på windows formatet. Kan vara lite sämre.